התכניות לקידום נתיבים לתחבורה ציבורית והפחתת התנועה של כלי רכב פרטיים
פאנל בהשתתפות:
טליה כהן וולף, סמנכ"לית מנהלת 'מהיר לעיר', נתיבי איילון
יואב דנציגר, מנהל האגף לתכנון דרכים תנועה ונוף בעירית חיפה
ד"ר שי סופר, המדען הראשי במשרד התחבורה
מנחה: עוזי יצחקי מנכ"ל משרד התחבורה לשעבר
עוזי יצחקי: הפאנל הזה חשוב מאוד, פאנל שהוא מאוד עקרוני לנו לכל אחד ואחד מאיתנו. אנו חווים את זה יום יום. החיים שלנו מושפעים מהתנועה, מהתחבורה, משרד התחבורה בשנים האחרונות מקבל תקציבי ענק ומוציאם לפועל. עם הרבה מאוד מחלפים, כבישים תחנות רכבת ומסילות חדשות. אנו רואים את הפיתוח בכל הארץ. הפריפריה מחוברת למרכז, אבל, והאבל הגדול ביותר, זה פקקי התנועה, עומסי התנועה, מה אנחנו עושים עם הדבר הזה, מה עושים כדי לשפר שאנשים היום לא יהיו צריכים לצאת ב-6:00 מהרצליה ומגבעתיים כדי להגיע לכאן ב-8:00 ולא לאחר להגיע ב-9:00 ולפעמים לאחר מכן. לכן נקדיש את הפאנל הזה, משרד התחבורה משקיע גם בתקציבים, הממשלה, גם במחשבה, במאמצים, ואנו רוצים באמת לראות מה עושים כדי שאנחנו נצא מהברוך, הגדול מאוד שמשפיע על כל אחד מאיתנו יום יום. אני רוצה בבקשה להתחיל עם טליה, סמנכ"לית בחברת נתיבי איילון. אמא חדשה וגם קיבלה תפקיד חדש בחברת נתיבי איילון שהיא חברה עכשיו ממשלתית מלאה, והיא תהיה אחראית בין השאר על הפרוייקטים שאמורים להוציא אותנו מהפקק. נתחיל עם הסרטון? אז בבקשה.
בוקר טוב.
טליה כהן וולף, סמנכ"לית מנהלת 'מהיר לעיר', נתיבי איילון: כפי שניתן לראות מהסרטון, היום המגמות בשוק התחבורה, הם אחד מהיעדים המרכזיים הוא שינוי הרגלי הנסיעה בישראל. להתמקד בביקוש ולא רק בהיצע. כמה נתונים ככה, שיבהירו את גודל הבעיה.
מטרופולין תל אביב עומד על 20% 80% הם ברכב פרטי. הגידול במספר כלי הרכב הינו בממוצע 5% היום נוסעים כ-1.1 נוסעים בכל רכב. בשנת 2030 מספר הנסיעות צפוי להגיע ל-7 מיליון וכל זה במטרופולין תל אביב. מהירות הממוצעת בחלק מהצירים המרכזיים נמוכה מ-18 קמ"ש. רובכם בטח חווים את הפקקים מידי בוקר בדך לעבודה.
אז מה בעצם הפיתרון? לכל הדבר הזה?
חלק מהפתרונות שאנו מקדמים כדי להקטין את השימוש ברכב הפרטי ולהעביר את הנוסעים לתח"צ הם חמישה פרויקטים מרכזיים שמטרתם לשנות את הרגלי הנסיעה ולהקל בעומס התנועה. הראשון, כפי שקיבלתם תחושה מהסרטון: נתיבים מהירים, מחולק לשני שלבים:
שלב א' הוא ציר האורך שרואים במפה, מדובר בתוספת נתיב מראשון לציון ועד נתניה, כביש 57, תוספת של מעל 100 ק"מ. הקמה של שני חניונים, המתקדמים בעולם, אחד בראשון לציון ואחד בשפיים, סך הכל מספר החניות יעמוד שם על 11,000 מקומות חניה.
14 ק"מ של נתיב מתחלף, משפיים ועד נתניה. למעשה זה ייצר שני נתיבים מהירים במקטע הזה לפי כיווני עומס. בבוקר לכיוון תל אביב ואחה"צ לצפון.
שירות תח"צ פרימיום– אוטובוסים חשמליים מרווחים, כל חמש דקות לכעשרה יעדים. נסיעה שיתופית תהיה בחינם בנתיב כל יתרת הקיבולת תהיה לרכב פרטי תמורת אגרה.
שלב א' עומד על כ-5 מיליארד ₪ אנו יוצאים למכרז הראשון התקציבי בסוף השנה הנוכחית. המכרז שיביא אותי, שיקים את כל מערכת האגרה והחניונים ברבעון שלישי, החלק הציר השני שלב ב' בעצם הוא ציר הרוחב, על כביש 5 מראש העין ועד מחלף גלילות, שם זה יהיה סך הכל תוספת של 25 ק"מ הקמה של שלושה חניונים, אחד בקסם, במורשה, ובין מחלף ירקון לתקוה. גם שם, תוספת של כ-11,000 מקומות חניה.
עלות שלב ב' עומדת היום על כ-2 מיליארד וצפויה להתחיל תהליכי סטטוריקה תוך כמה חודשים.
הפרוייקט השני, הוא פרוייקט ה-HOV. עידוד תחבורה שיתופית. בהמשך להחלטת הממשלה, חברת נתיבי איילון יצאה למכרז, במרץ נבחר זוכה, הפיילוט בנתיב המהיר הקיים החל ביוני השנה, למשך ארבעה חודשים, כאשר באוקטובר צפויים להתחיל להפעיל את המערכת בנתיבי איילון לכיוון צפון, לאחר מכן התרחבות לצירים נוספים. הכניסה לירושלים ודרך נמיר בתל אביב. כמובן שהפוטנציאל אדיר והכוונה להתרחב לצירים נוספים בהמשך.
פרוייקט מהיר לעיר- נועד לייצר צירי העדפה לנת"צים. חל על 17 רשויות מקומיות, שהשכילו להצטרף, הוא כולל סך הכל תוספת של 160 ק"מ בצירים עירוניים, וכ-100 ק"מ בצירים בין עירוניים. מדובר כמעט בשילוש צירי העדפה שקיימים היום.
הפרוייקט הוא הוליסטי. תכנון מחדש מיטבי ומותאם של התח"צ תוספות ושיפורים טכנולוגיים, שדרוג המרחב, סביבות התחנה, העדפה ברמזורים, ואכיפה. שגם עלתה קודם. מטרת הפרוייקט היא שיפור המהירות, תדירות, אמינות ואת הנוחות לנוסע בתח"צ. סך הכל העלות שלו היא 3.5 מיליארד ₪. מבחינת סטטוס ביצוע יצאנו כבר ל-5 מקטעים במהלך 2017. ב-2018 נמצא למקטעים נוספים, מרביתם יצאו במהלך 2019.
הפרוייקט הבא, אופני דן. בא לייצר רשת של אוטוסטרדות. 8 שבילים תוספת של כ-100 ק"מ שבילים בסטנדרט גבוה, הצללה, עמדות ריענון וטכנולוגיה תומכת. עלותו כחצי מיליון ₪ הביצוע צפוי להתחיל ברבעון הרביעי של השנה. מרבית המקטעים יצאו ב-2019.
הפרוייקט האחרון חביב, יוצא דופן, הוא תוכנית לאומית, בכל הארץ, שמטרתה להקל על עומסי התנועה, להפחית את הנסיעות באיזורי ביקוש ושעות עומס ועידוד התח"צ. הוא פרוייקט שמנהל ביקוש גרידא. הוא עולה בגיוס 100,000 מתנדבים שמקבלים תקציב התחלתי של 4,500 שיפחת בהתאם לבחירות בסוגי הנסיעות. כשהרעיון להוריד מהתקציב כשנוסעים בשעות עומס ולתמרץ ולהוסיף תקציב שנוסעים בתח"צ ושיתופית.
באפריל התפרסם המרכז לבחירת שלושה מפעילים, כאשר בינואר צפוי להתחיל את התוכנית בהדרגה עד שנגיע לגיוס של 100,000 מתנדבים.
בנוסף לכל ההיבט הזה, בעצם נתיבי איילון מייצרים עכשיו אפליקציה, שהיא משלימה את הפרוייקט ונותנת שירות לציבור הרחב, שזו בעצם אפליקציה שמאגדת בתוכה את כל המידע שיש היום בשוק, לגבי נסיעות תחבורה, מכל הסוגים. בין אם זה רכבות, אוטובוסים, אפליקציות קאר-פול למיניהן. אוטו-תל וכו'.
חמשת הפרוייקט יובילו לשינוי שהרגלי הנסיעה, ולבשורה אמיתית והקלה בעומסי התנועה ושיפור השירות לנוסע.
עוזי יצחקי: כן אפשר למחוא כפיים. זה חשוב. אנחנו באמת מצפים לפרוייקטים הללו. כשפתחנו את הנתיב המהיר הראשון בשפירים הכותרות חגגו "פיל לבן", כביש לעשירים ולעניים. העיתונאים רצו למבקר המדינה, חגיגה גדולה נגד משרד התחבורה. אבל מיד, ומהר מאוד ותוך מספר חודשים, גם היום אפשר לראות את זה, בשעה 8:00 החניון של הנתיב המהיר כיום הוא מלא, 2500 כלי רכב, בתוך החניון, עוד מאות מסביב בפרדסים ובשדות, והפרוייקט לא של עניים ועשירים וכביש אגרה אלא של תח"צ אנשים באים וחונים ועולים על רכב ציבורי ומגיעים בצורה מהירה למקומות.
חמישה כאלה יקומו והיו והציפיה גדולה. אך זה לא נגמר בזה. מגיעים עם הרכבת, שמגיעה מכל הארץ, שמעתי שיש אנשים שהגיעו מכרמיאל עד תל אביב ועלו לירושלים ואפשר להגיע לתל אביב כמובן גם מאופקים, הארץ מאוד מחוברת. כשמגיעים בנתיבים מהירים וברכבת, מה עושים כשמגיעים לתוך העיר. ולכן פרוייקט מהיר לעיר, שציינה טליה הוא חשוב מאוד. חתמנו עם כל הרשויות במטרופולין תל אביב על נת"צים אבל זה לא קל. כשהתחלנו להגיע לראשי הערים, ואנחנו התחלנו לבקש ולעבוד, ראש עיר מאוד בכיר ורציני כבר לא מכהן אבל מפאת כבודו לא אציין את שמו, אמר לא תקבל נת"צ תקבל נקניקיה שרופה. יש בעיה לקדם. לא פשוט לקחת מדרכות, ולהוציא נתיבים לטובת תח"צ על חשבון רכב פרטי.
ולכן אני רוצה שהדובר הבא, יואב, נציג עיריית חיפה יגיד מה עמדת העיריות מבחינתו, איך הן רואות את הדברים, והאם הן מוכנות ללכת עם הממשלה לטובת המאמץ הלאומי הזה, לפתור את הפקקים ולתת עדיפות לתחבורה ציבורית.
יואב דנציגר, מנהל האגף לתכנון דרכים תנועה ונוף בעירית חיפה : בוקר טוב. אני מנהל אגף תכנון בעיריית חיפה. המצגת של טליה הייתה מאוד מעניינת ומרשימה אך יש לי כמה הערות. דיברו על החניון המהיר שמגיע במחלף שפירים שמלא. נסעתי, הרכבת עוד לא עובדת, כביש 6, 40 דקות פקק. כשהגעתי לכביש 1 ראיתי שכביש 1 בערך עומד מבית שמש. אם נכפיל את החניון בנתיב המהיר בעוד 1000 מקומות השאלה איך יגיעו אליו בכלל. האם זה הפיתרון. כלומר: כשנוסיף עוד מקומות חניה בפריפריה של גוש דן, חיפה, באר שבע, זה רק ימשוך עוד תנועה. הכבישים המהירים בסוף לא מכילים את התנועה הזאת.
דעתנו, כרשויות הגדולות, יש לחזק את התחבורה בין המטרופולינים למנוע את ההתחלה של נסיעה ברכב פרטי. מספר עצום של נוסעים ברכבת הקלה. במטרונית בחיפה, שעלתה 10% מהרכבת הקלה, וכ-5% מהרכבת הקלה בתל אביב, אני קצת מבלבל אולי במספרים, נוסעים כ-100,000 נוסעים ליום. הרכבת הקלה בירושלים יותר מרשימה, אך עדיין זה אמצעי יעיל. מי שנוסע נוסע מדלת לדלת. לא מוציא את רכבו. שמה צריכה להתרכז ההשקעה.
אני בעברי ניהלתי פרוייקט תשתית. מחוץ לעיר קל יותר לבנות. בתוך העיר אנו בבעיה. מי שזוכר את הבעיות ברחוב יפו, היו מאוד קשות. מה שדובר על ראשי ערים שמתרחקים מפרוייקט מהיר לעיר, שהוא הבשורה, מפחדים בצדק. כי ראש עיר ואנחנו עכשיו לפני תקופת בחירות, אם אנחנו חופרים לתושבים מתחת לבית, ומורידים להם את החניות, עלול לא להיבחר, ואני חושב שבירושלים מתווכחים מה אירע בבחירות הקודמות. יש חשש מאוד גדול אבל אין ברירה. זה הפיתרון. משרד התחבורה צריך לסייע לרשויות למכור לתושבים. אני רואה אצלנו, יש סיפורים כל פעם, פעם יש פתרונות חניה, היום באיזורים חזקים, לא יכול לומר לאנשים אקח לכם את החניה ברחוב ונעביר תח"צ שתהיה יעילה או פחות, זה מאוד קשה.
וגם אם תחבורתית אני מאמין בזה, פוליטית זה בלתי אפשרי. במהלך העשור עד שזה יקרה ויהיה יעיל, לא נישאר, ואם אנו מעודדים את החניונים שיהיה נוח להגיע מכל מיני פרברים כמו מבשרת, טבעון בצפון, להם יהיה נוח. אנו בבעיה. בתחרות מול תושבים שיוצאים החוצה צריכים לתת אלטרנטיבה מאוד טובה.אין פה תשובה פשוטה, אבל יש התלבטות מאוד גדולה בנושא.
עוד הערה, דיברו פה קודם, שמחברים את הפריפריה למרכז. החיבור החשוב, גם הרוב נוסעים בתוך העיר. מי שמגיע מכרמיאל לא צריך להגיע לתל אביב זו נסיעה ארוכה מידי. מי שמגיע מכרמיאל מנהריה מגיע לחיפה. אותו דבר קו הרכבת לא צריכים להגיע לתל אביב. גם אי אפשר לנסוע כל יום שעה וחצי לתל אביב. הם אמורים להגיע לאשדוד או באר שבע. יש לחזק את המטרופולינים. יש לנו 3-4 ירושלים, גוש דן, חיפה, באר שבע. חייבים לחזקם יותר, בעזרת הפרוייקטים של טליה, וכמה שיגיעו יותר ונצופף יותר ובעזרת התח"צ נוכל לספק פתרונות טובים יותר.
דבר אחרון לגבי העדפה ברמזורים, היא נעשתה בירושלים, חיפה, למי שנוסע ברכבת הקלה אתה נוסע בנסיעה רצופה או במטרונית קו 1 אצלנו על חשבון הרכב הפרטי, והנסיעה היא רצופה. לא תמיד קצרה יותר מרכב פרטי אך היא נעימה.
עלינו ליצור אלטרנטיבה. לכולנו יש רכב פרטי. לא יודע אם נוכל לוותר עליו, אך בבוקר כשנגיע לעבודה ויעלו לנו 70 ₪ לחנות בירושלים בטח במרכז תל אביב, אם תהיה חלופה בלי לחפש חניה נעדיף אותה. (דבר אחרון, בהצלחה להפועל חיפה בגמר הגביע. למרות שאני ירושלמי לשעבר. חשוב לזכור).
עוזי יצחקי: גם בענין של הפועל חיפה אסור לי להתערב אני גם יו"ר איגוד השופטים בכדורגל אבל לא מסתיר את אהבתי לבית"ר בהצלחה להם.
לגבי הענין שהעלה יואב, הענין הפוליטי אינו פשוט. הוא מתנגש בעניינים וההיבטים המקצועים, זה אתגר ואתגר מורכב מאוד. אבל אני מאוד שמח שהיה הענין להציג ולהראות את זה. זה אתגר גדול מאוד, אז טליה, לקחת את זה לתשומת לבכם.
אם אנו רוצים להשלים את התמונה, ורוצים לראות איזה דברים, (אני אתן זמן לשאלות) אבקש משי סופר, המדען הראשי של משרד התחבורה, שמסתובב הרבה בעולם ורואה איך אחרים מתמודדים ואלו אמצעים טכנולוגיים, איך אנחנו שי, יכולים להיעזר באמצעים הטכנולוגיים המתקדמים היום לצאת מהברוך.
ד"ר שי סופר, המדען הראשי במשרד התחבורה: אנו מדברים על שינוי תרבותי, לעזוב את הרכב הפרטי שכל כך נוח לנו, ולעבור לתח"צ. זה דבר שאינו קל. כאדם שמסתובב בעולם, רואה שאנשים עושים את זה באופן טבעי. אצלנו זה ראשון עד חמישי, באירופה זה שני עד שישי, אנשים יודעים לעלות לרכבת, יודעים לנסוע ברכבת, למרות שיש להם רכבים בחניה. אנחנו במשרד מנסים באמת להבין איך לפצח את הבעיה המאוד מורכבת הזאת, באמת נתיבי איילון נותנים כאן מענה שלדעתי הוא מענה די מתכלל. אבל אנחנו חושבים ששימוש בטכנולוגיות, יכול מאוד לעזור לאזרח. קודם כל נושא של אפליקציות, להנגיש כמה שיותר תח"צ לנוסע. כבר היום יש לא מעט אפליקציות שמראות מה המסלול המיטבי. לתח"צ. עלינו לתגבר את התח"צ הרבה יותר ואנו עושים את זה.
גם התעריפים ירדו בצורה דרמטית. אז אנחנו כן מנסים לראות איך לנהל את התנועה באופן נכון. בהיבט הזה מסתכלים על מה קורה בעולם, משתמשים במידע של בלוטוס- שמגיע מניידים, על מנת להבין להיכן התנועה זורמת, מה אפשר לעשות, להיכן אנשים רוצים לנסוע על מנת לתגבר את התח"צ. כל המערך הוא אלקטרוני הרבה יותר חכם מבעבר. זה נושא אחד.
נושא שני, שאנחנו מאוד מסתכלים עליו, זה בכלל כל חווית הנסיעה. למי שיצא לנסוע לאחרונה, באוטובוסים יש wifi, חיבור USB. אני רוצה להתחבר למה שיואב קצת הזכיר, זה שינוי דרמטי: העדפה ברמזורים. ברגע שיש לרכבת קלה ומטרונית העדפה ברמזורים, החוויה היא אחרת.
למי שיצא לנסוע בחו"ל ראה שהרבה פעמים רכבות מגיעות לצומת ועוצרות. אנו בשאיפה שלנו, כמדיניות, לייתר את הנושא הזה. רכבת מתחילה ביעד מסוים, מגיעה ליעד אחר, ללא המתנה בכלל. מתוך הבנה, שזה הכלי המועדף עלינו. זה הכלי שאנחנו כמדיניות, כמשרד רוצים. מי שמכיר את האלגורימתיקה זה לא דברים פשוטים. רוצים להעדיף את הרכבת, אך מצד שני שהרכב הפרטי לא יתייבש לגמרי. יש לא מעט מידע בנושאים האלה, אבל אנו כן כל הזמן רוצים להטמיע טכנולוגיות בפן של ניהול התנועה, להוביל לאותו שינוי.
כן רואים מעבר מהרכב הפרטי לתח"צ, לא המעבר שהיינו מצפים. היינו מצפים למעבר יותר משמעותי. אך אני מקווה שנשכיל להבין, כשמוציאים רכב פרטי בבוקר אנו חלק מיוצרי הבעיה. אם ניתן מענה שהוא טוב וטכנולוגי וראוי, נצליח להוביל לשינוי בהיבט הזה.
עוזי יצחקי: שאלות מהקהל.
יעל ענתבי סגנית ראש העיר ירושלים.
לא שמעתי את נציג עיריית ירושלים. אתם דיברתם על העדפה של התח"צ. מה שמשרד התחבורה עושה היום זה בדיוק הפוך. מדברים על זה שנעדיף תח"צ, אבל האוטובוסים לא באים בזמן. המידע שיש לפחות בירושלים, הוא לקוי. או כתוב לאנשים בתחנות האוטובוס יגיע בשעה 15:27 מגיע האוטובוס יגיע ב-15:40. איך רוצים שאני או אנשים מסביבי, עיברו לתח"צ אם זה המצב. דיברתם על הרכבת הקלה כמה שהיא נהדרת. לכאורה. מכיון, שלא בכל מקום יש דלת של רכבת מול דלת של אוטובוס. החוויה והמהירות דיברו על הרכבת הקלה שהזמן של המהירות, הגעה ליעד תהיה מהירה יותר. זה לא מה שקורה בירושלים. נסיעה מפסגת זאב לעיר אורכת זמן רב יותר מאשר הרכב הפרטי. הנת"צ הוא לא המטרה. הוא האמצעי לקידום הענין. יש מקומות שאין צורך נת"צ ומשרד התחבורה מאיים שלא ייתן פתרונות. הנת"צ הורס לפעמים מקומות מבלי שהוא יתן פיתרון מערכתי. אם הוא נותן פיתרון מערכתי, כולם כמובן שמסכימים לו. אבל הוא לא נותן לפעמים, ושמרד התחבורה הולך ראש בקיר, נעשה נת"צ ויהי מה. יש כאן במשרד התחבורה רעיונות של לומדים מילה אחת וממשיכים עד הסוף.
דבר נוסף פתרונות תחבורה, מדברים על טכנולוגיה. אנחנו רוצים, אני שמאוד מתעניינת בנושא התחבורה בעיריית ירושלים, תעשו רמזורים חכמים, כמו באירופה. רמזורים עם מצלמות, מתקשרים עם הרמזור שלפני ואחרי, רבותיי הציבור כבר שם. הציבור מצפה מאיתנו, כשאנחנו ניתן את הפתרונות. שלא נעמוד ברמזור באוטובוס או ברכב הפרטי, ונראה שבאופק, הכל פנוי. ומשום מה אנו עומדים ברמזור. שלא נעמדו ברמזור ונראה שכל הצדדים פנויים ואנו עומדים כי תכננו את הרמזור בצורה אחרת.למה משרד התחבורה א'. מאשר את אותם פתרונות אלא הולך לפתרונות של לפני עשר שנים.יש כאן משהו לקוי ברגולציה. ואני באה וטוענת, שאם משרד התחבורה ואני יחד איתכם, רוצים להעביר אנשים לתח"צ, לא צריכים להרוס את החיים של בעלי הרכבים הפרטיים. צריכים לעשות את התח"צ הרבה יותר ידידותית ונוחה. דיברו על זה 120,000 יש עולים לרכבת הקלה. אתם יודעים איזו צפיפות יש במרכז העיר? אנשים עולים כי אין ברירה. אין אפשרות אחרת במרכז העיר. הם אומרים שהם מרגישים כמו משאית של חיות שמעבירים אותם. עד כדי כך. עכשיו, תגידו תביאו עוד קרונות –בוודאי. עדיין לא הזמינו קרונות, ברגע שיזמינו קרונות לא תגיעו שנתיים.
אנו רוצים תח"צ אבל לא להרוס לאנשים לתושבים את החיים, לא יודעת עד כמה מישהו מכם נוסע בתח"צ. אני משתדלת מידי פעם להיות בקשר עם ציבור הבוחרים שלי. נראה לי שאף אחד ממקבלי ההחלטות כאן לא נוסע בתח"צ ונורא קל לדבר בתיאוריה. תודה רבה שהקשבתם לי.
עוזי יצחקי: תודה ליעל. סגנית ראש העיר ירושלים. למי שלא מכיר או לא שמע, בהחלט תודה. אכן דברים אמיתיים, נכונים מהשטח. כל הפרוייקטים הללו, ידרשו ויצטרכו להיעשות בכפוף לכך שנשפר את התחבורה הציבורית. נכון, התח"צ צריכה להיות נגישה יותר, יעילה יותר, עם אטרקטיביות, אוטובוסים יותר נקיים, וחדשים ובהחלט, זה פרוייקט שצריך להיות משולב, אני בטוח, שאם ההסכם החדש של אגד ושר התחבורה הדגיש את זה בשבועות האחרונים, השיפור בירושלים יהיה חייב להיות והוא גם התנה תנאי, שאם לא יחול שיפור ברמת השירות של אגד בירושלים, כל הקווים יוצאו להפרטה, ותהיה תחרות, על הקווים של אגד בירושלים. ובהחלט הדברים שאמרת הם דברים נכונים.
הענין השני- יכול להיות בפיתרון אחד, שאנו גם דיברנו עליו, העלינו אותו פה, זה רשות תחבורה מטרופולינית. אנו חושבים וסבורים ובממשלה תמימות דעים בענין, שמי שצריך לנהל את התח"צ בערים עצמן, במטרופולינים זה הערים עצמן. ולכן צריך להקים והתקבלה החלטה ואני רואה את אנשי עיריית תל אביב מחייכים – זה יקרה בשנים הקרובות. מי שידע ויטפל וידע ולא יצטרכו בעירית תל אביב שתרצה להעביר תחנה של 200 מטר בהדר יוסף, ללכת למנהלת המחוז של משרד התחבורה, אלא הם יעשו את זה בעצמם – כי הם יודעים שצריך להעביר את זה. יש עוד הרבה מה לעשות דברים אמיתיים ונכונים הועלו פה. נשאיר גם משהו בנושא לכנס בשנה הבאה.