iparking

iparking

חניה תנועה ותחבורה

אפי מגן, סמנכ"ל הנדסה, פרומוט מתקני חניה:

 שימוש בחניונים אוטומטיים כפתרון למצוקת החניה ולהתחדשות עירונית (תמ"א 38), לפרוייקטי נדל"ן ולמתחם הציבורי

 

שמי אפי מגן, פרומוט מתקני חניה. אני אציג את עצמנו קודם כל. פרומוט החלה ב-1992. מעל 1000 פרוייקטים התקנו כ-15,000 מקומות חניה עם כל מגוון הדגמים והסוגים. מתקנים מכניים חצי אוטומטיים וכמובן מתקנים אוטומטיים. מקומות מגוון המתקנים הרחב ביותר למיטב הבנתי, הרחב ביותר שקיים בתחום. גם מבחינת ההיצע אותו אנו מציעים וגם מבחינת סוג ההתקנות שביצענו עד היום. פרומוט במהלך שנות העבודה 26 שיתפה פעולה ומשתפת פעולה עם הרבה מאוד חברות, בתחום הבניה. תדהר, אשטרום, חברות בניה מובילות. החל משנת 2015, שייכת פרומוט לקבוצת חברות שעוסקות בתחומים טכניים שונים. הבעלות הועברה ומאז הקבוצה מונה כ-250 עובדים, עשר חברות גב כלכלי רחב מאוד, ומאפשרת לנו להגדיל את טווח הפעילות שלנו.

בין יתר פתרונות החניה שאנו מציגים, כפי שציינתי, יש לנו מתקני חניה מכניים, חצי אוטומטיים, מתקנים אוטומטיים מעליות רכב ומשטחי חניה למיניהם. או משטחי חניה שמסובבים את המכוניות. כל פתרונות החניה שלנו. מכל סוג ומין שהוא, נושאים תו תקן של מכון התקנים. מתקני החניה על פי בארץ פורסמו שני סוגים של הנחיות. הנחיות לתכנון חניונים, על פי פרק ה', ותקן ישראלי למתקני חניה ת"י 537. כמו שציינתי, המגוון שלנו כולל מכפילי חניה מכניים, עם פיר וללא פיר, מכל הסוגים. שתי קומות שלוש קומות. מתקנים חצי אוטומטיים גם כן. עם פיר וללא פיר. שתי קומות ושלוש קומות. מעליות רכב. מעליות רכב בארץ הרבה פעמים לא כל כך שמים לב אליהן. הרבה מאוד פעמים מתכננים אדריכלים כאלו  ואחרים מדלגים ישר לפתרון האוטומטי, לא מסתכלים או מתעכבים לבדוק אולי יש פתרונות אחרים למשל מעליות הרכב. אנו כמי שמספקים מתקנים סבורים שלפני שהולכים לפתרון כבד של מתקנים אוטומטיים, יש לתת מבט שני אולי מעלית הרכב נותנת את הפתרון.

הבאנו לכם לדוגמא פרוייקט של מתקן חניה אוטומטי עם 145 מקומות חניה במלון W ביפו. הפרוייקט מכיל 36 דירות מגורים, מלון עם כ-120 חדרים. ועתיד לשמש גם כחניון ציבורי למזדמנים.

בעצם, בתחילת הדרך, תוכנן החניון הזה כחניון קונבצניונאלי. תוך כדי עבודות, הבנין הוא בנין לשימור, בנין ותיק מאוד, ישן מאוד, תוך כדי עבודות השימור התגלתה חומה בת כ-2500 שנה של העיר יפו העתיקה. כמובן, שכל החניון הקונבצינונאלי ירד לטמיון והפתרון היחידי שניתן היה לבצע, הוא מתקן חניה אוטומטי.

הכניסה נעשית מרחוב לואי פסטר, ירידה אל תוך חצר המלון, המבנה, הפרוייקט. שני חדרי כניסה. שבאמצעותם מורידים את החנויות לקומות החניה. החניון מסודר פה בצד אחד שלו מסודר כחניה אחת, ובצד האחר, מסודר כחניות קונבציונאליות. החניון הזה מבוסס על טכנולוגיה של בטון, להבדיל מטכנולוגיית ברזל ומשטחי חניה, שקיימת במתקנים אחרים. שיש לנו כמובן גם כן במגוון. זהו החתך של החניון. ככה הוא נראה מבפנים. כפי שאמרתי, החניון הוא מכיל 145 מקומות חניה. 5 קומות. עם 2 מעליות צד. ו-5 שאטלים שאטל בכל אחת מקומות החניון. החניון הזה משרת 2 קומות למכונות גבוהות, ו-3 קומות למכוניות קצת פחות גבוהות. 1.80 הנמוכות 2 מטר הגבוהות יותר.

מערכות ניהול חניון. מערכת ניהול חניון יכולה להיות מערכת אינטגרלית, או יכולה להיות מערכת היקפית. בפרוייקט הזה, מתוכנן ויבוצע, באמצעות חברת IPI שהם הנציגים של חברת סקידאטה בארץ, תבוצע מערכת ניוד חניון היקפית. המערכת איננה מתקשרת באופן ישיר עם המערכת שלנו, אלא המערכת ניהול חניון כוללת שער כניסה, חלוקת הוצאת הדפסת כרטיסים, אבל אנחנו, המערכת שלנו, לא עושה שום אינטגרציה ולא מביאה את לא מתייקת ולא מביאה את המכוניות באמצעות אותם כרטיסים שהמערכת מנפקת.  האפשרות השניה: מערכת אינטגרלית שכאשר אני מכנסי את הרכב לחניה, אני מקבל איזה שהוא כרטיס או ז'יטון או כל אופציה אחרת, באמצעותו, בעת הוצאת הדרך אוכל לשלם ולקבל את הרכב בחזרה. דיברו פה מקודם על תקנים יש או אין, אנו סבורים שישנם תקנים. אמנם התקן הזה הישראלי 5437 לא פורסם או לא פורסם באופן רשמי, מטעמים כאלו ואחרים, לא ברורים, אך זה המצב. אבל כמה שנים לאחר מכן, פורסמו ההנחיות לפתרון. פרק ה' לתקנים מכניים לחניונים. ההנחיות כוללות גם הנחיות למתקנים מכניים וגם הנחיות למתקנים אוטומטיים. בסעיף 1.4 לספר ההנחיות, כתוב, שמתקן חניה חייב לשאת תו תקן.

בתקן עצמו כתוב, שמתקן חניה שמיוצר באופן סדרתי, חייב לעבור ביקורת מכון בטיחות, מכון תקנים, ולקבל תעודה כל זמן שהוא כאב טיפוס או מיוצר סדרתי. לעומת זאת, מתקנים שאינם מיוצרים סדרתית, שמיוצרים כמו מתקנים אוטומטיים שמיוצרים כביכול אחד אחד, אמורים לעבור בדיקה אחת אחד אחד. בדיקת מכון תקנים מוסדר אחד אחד.

זאת אומרת, שגם אם התקן הישראלי לא בדיוק פורסם, אם אנחנו דבקים ורוצים לעמוד בספר ההנחיות לתכנון חניונים, שאכן לא מהווה את המוצר הגמור המוגמר הטוב ביותר יש בו סתירות כאלו ואחרות, אך אם רוצים לעמוד באותו ספר הנחיות, הרי שאנו צריכים לדאוג שמתקני החניה ישאו תו תקן, יעברו בדיקה של מכון תקנים מוכר.

 

לסיום, מספר דגשים. ותק של מעל 25 שנה, מגוון רחב מאוד של פתרונות חניה מכל הסוגים, כל פתרונות החניה שלנו נושאים תו תקן של מכון התקנים. מחלקת השירות שלנו היא מחלקה פנימית בתוך החברה. מונה כעשרה טכנאים. בנוסף יש לנו מתקינים שהם חלקם מתקינים מקומיים ולעיתים אנו משתמשים בקבלני משנה, ואנשי תוכנה ואלקטרוניקה נוספים. –תודה רבה.

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן