גיל לייזר, מנכ"ל CAR2GO: אנו מיזם שקיים עשור. הוקם ב-2008, כפי שראיתם היום, אין ספק שאנו נמצאים בתהליך של מהפיכה בתחום התחבורה, לא שאלה מתי או אם, יודעים שזה קורה, מרגישים שזה קורה, ישנם עשרות מחקרים בתחום. כאשר המטרה שאנו שמים לנגד עינינו היא המאבק או האפשרות לתת לתושבי העיר את הביטחון להחליף את הרכב הפרטי. אי אפשר לעשות את זה רק בעצמנו חייבים לדבר על 'אקו סיסטם' שלם, שיגרום לאזרח את הביטחון שהוא יוכל להגיע מנקודה לנקודה מבלי הצורך להיות בעלים של רכב פרטי.
זו אחת ההוצאות הכי כבדות. רכב שאנו משקיעים כמעט 30,000 בשנה. ונוסעים בו במצטבר 15 ימים בשנה. זה אומר 11.5 חודשים הרכב עומד ועדיין ממשיכים לשלם עליו כסף. זו מטרת חברתנו, לשם אנו הולכים. כפי שאמרתי המחקרים מראים יש עשרות כאלה, אנו לקראת עתיד בו יותר ויותר אנשים יוותרו על רכבם הפרטי כי הם חייבים. הערים נהיות צפופות יותר, אין יותר מקומות חניה, היום מי שרוצה לגור במרכז תל אביב אין היכן לשים את הרכב. אנחנו מדברים על השיתוף פעולה שיש לנו עם הרשויות המקומיות.
כדי לאפשר לצמוח ולתת מגוון שירותים לתושבים, אנו צריכים שיתוף פעולה עירוני. למה אנו חושבים שלעירייה נכון לעשות שיתוף פעולה ולתת שירות אלטרנטיבי? 1. כל מחקר או כל סקר שלא תראו, בסופו של דבר הרכבים השיתופיים מפחיתים רכבים. מחקרים מדברים היום בין 4-14 רכבים שרכב שיתופי אחד יכול להוריד מהכביש. אם זה הרכב השני במשפחה שנוסעים בו פחות משעה ביום. יודעים להוריד רכבים מהכביש ולפנות מקומות חניה בעיר. שיתוף רכב מפחית נסועה. אני גם מצמצם את הנסועה ברכב פרטי או נסועה ממונעת וגורם לאנשים יותר ללכת ברגל וכמובן חוסכים כסף.
משקיעים את הכסף בשכונה, בקהילה המקומית וכך העיר מרוויחה וזו מטרתנו לשנות לאנשים את הדרך בה הם נעים בתוך המרחב. אנו שמים לעצמנו את הנקודה שישנם מגוון צרכים לתושבים, לא רק צורך אחד, אנו מבינים שלפעמים עלינו ללכת ברגל בתוך העיר, לעשות את הנסיעה בעזרת אופניים, לפעמים צריכים רכב לזוז בתוך העיר ומחוצה לכן לא ניתן להציע רק שירות אחד.
יש לנו מגוון שירותים: המיזם החדש אופניים שיתופיים, מי שלא מכיר- החברה הסינית הגדולה ביותר בעולם, מעל 200 מיליון משתמשים, חברה ששווה 4 מיליארד דולר. היתרון הגדול של מובייק, שהאופניים מאוד פשוטים. אני סך הכל צריכים למקם אופניים. כל השכל יושב על האופניים, רואים על המפה היכן סוג האופניים הכי קרוב, פותחים עם האפליקציה נוסעים ומשאירים אותם במקום שמותר ואינו מפריע לציבור. מיזם מאוד נכון, רואים אותו בישראל אשר מאפשר לפעול בצורה כזאת לא רק ברשויות מקומיות, נוכל לשרת את כל ישראל. אנו רואים את מזג האוויר בישראל שמתאים קלאסי לאופניים, קו ים ארוך, מעבר לאורח חיים בריא. עשרות סיבות שגורמות לאופניים להיות הזדמנות. גם המרחב העירוני, היתרון של אופניים בתוך העיר הוא הקטנת השימוש ברכב, מדברים על אופניים רגילים והורדת הסכנה. מצמצם לנו זיהום אוויר ופיתרון נוח לתושבים.
בסופו של דבר, כולם מכירים את הפרוייקט תל אופן בתל אביב,צריכים לעשות פרוייקטים ולהשקיע כמעט חצי מיליון ₪ עלינו לצבור מקומות חניה ב-200-300 ₪ לאיזור פתרנו. אפשר להקים כזה מערך תוך 30 יום ולא צריכים להמתין שנה או שנתיים. רואים יתרון גדול באופניים השיתופיים ואפשרות לתת פיתרון קל בתוך העיר.
פעילות נוספת: נסיעות קצרות בתוך העיר. יש צורך לנוע מנקודה A לנקודה B עם רכב. ולכן ישנם שני פרוייקטים: 1. רכב חשמלי בעיריית חיפה. בעידוד ותמיכת המשרד להגנת הסביבה. אנו עתידים להמשיך את הפרוייקט לעיריית נתניה, כרגע אנו בהליכים עם הקריות, נוכל לעשות מרחב עם הקריות וחיפה וייצור נסועה עם רכב חשמלי. זכינו בפרוייקט במלטה.
נוסף אנו מפעילים את מיזם אוטו תל מיזם חלוץ וראשוני שרשות מקומית הקימה מערך בעצמה. 260 רכבים פזורים ברחבי העיר. כבר היום משרתים מעל 5000 תושבים. פרוייקט מוצלח מבחינתנו שאנו מקווים שיצמח לכל גוש דן ויאפשר לאנשים לנוע מנקודה לנקודה בצורה זולה ונוחה.
המוצר הנוסף שלנו, ומדברים על ביטחון לוויתור על רכב פרטי הוא פרוייקט הלוך ושוב. לוקחים רכב מנקודה אחת וחוזרים לאותה נקודה. אנו היום פעילים בתל אביב, רעננה גבעתיים, בימים אלו אנו פתחנו את השירות גם בירושלים. גם בראשון לציון, אנו מקווים במהרה זכינו במכרז של עיריית אשדוד, בחיפה ובנתניה להתחיל את השירות. בסופו של דבר, ככה תיראה המפה שלנו. נהיה בפריסה כמעט בכל הערים הגדולות מטרתנו לחבר את הערים ולהשאיר תנועה בתוך הערים. המנויים שלנו יכולים לנסוע עם רכבת מחיפה לתל אביב, לקחת רכב וליהנות ממה שהם צריכים ולחזור עם רכבת לתל אביב. אנו יכולים להיות פיתרון נכון ולעזור לאנשים לצמצם את הרכב הפרטי. תודה רבה לכם.