ד"ר סמדר איצקוביץ איגוד משתמשים תשתיתי

ד”ר סמדר

שלום לכולם הכנתי מצגת.צהריים טובים לכולם. שמי ד”ר סמדר איצקוביץ. לפני 20 שנה הייתי בהייטק בעמדה מאוד בכירה, אחרי זה הצטרפתי לזירה הציבורית. עבדתי עם ראש עיריית אשדוד, העיר החמישית בגדולה במדינת ישראל, יותר מעשר שנים. ולפני מספר חודשים, בעצם סגרתי מעגל. הקמתי עמותה חדשה בשם ישראל סמארט מוביליטי. ששמה דגש באמת בתשתית בפלטפורמה דיגיטלית. שמחברת את הערים אל חברות הטכנולוגיה. את המגזר הפרטי למגזר הציבורי.

הייתה לי הזכות הגדולה, בעצם, להביא איזה קונספט יחודי מאוניברסיטה בבוסטון עליה עבדתי מספר שנים. ועכשיו אנחנו יחד עם הרשות לחדשנות, מנהלת תחליפי דלק מנסים ליישם זאת הלכה למעשה. הכל התחיל מחזון וחלום. חלק גדול מהערים והחברות מתחברות לזה- שאנחנו בעצם רוצים ליצור סביבה, חדשה, שבה הטכנלוגיה שיתופית, מאוד חשוב, ומידע בעצם מאפשרים לחיים בעיר להיות יותר נוחים, יותר איכותיים. יש המון פתרונות טכולוגיים, שיכולים לשפר לנו את איכות החיים. גם בתחום של תחבורה חכמה, אבל לא רק. גם בתחום של בריאות דיגיטלי. בתחום של חינוך. גם בתחום של סייפטי. והרבה מאוד תחומים אחרים בחיים, אבל איך לוקחים את הטכנולוגיה המתקדמת הזה ובעצם מיישמים אותה במרחב הציבורי. וזה מה שאני מנסה בעצם לעשות בעמותה. אנחנו בחרנו את סמארט מוביליטי כמובן שזה כולל פארקינג- כי זה אחד התחומים הכי מאתגרים גם את המגזר הציבורי וגם את המגזר הפרטי. אחד החסמים הכי גדולים –שיפור איכות החיים. אם מדברים על האתגרים של כל עיר- אחזור במהיורת. זה קודם כל הסביבה. גם בטיחות והייתה פה מנכ”לית המועצה לבטיחות בדרכים שדיברה על מספר הרוגים ונפגעים. אנו מדברים על הפקקים שיש לנו וכמה זמן לוקח לנו להגיע לעיר, אם זה ירושלים אם זה בבנימינה. או מתל אביב שזה בדיוק אותו זמן.

כל הנושא הזה של נגישות של תחבורה ציבורית ופרטית גם לאוכלוסיות חלשות. 

אבל למה אנחנו נמצאים כאן? 

אני חושבת שיש לנו בעצם חלון הזדמנות בלתי רגיל, לעשות משהו גדול. אנחנו נמצאים גם בזמן הנכון, גם במקום הנכון וגם עם האנשים הנכונים. כל האקו סיסטמה המדהים הזה שיש לנו בישראל, ממש במרחק נגיעה. עם הרבה מאוד יזמות, חדשנות וטכנולוגיה. זה לא ברור מאליו זה לא קיים במקומות אחרים בעולם למי שמסתובב הוא יודע על מה אני מדברת. יש לנו ערים, הרבה מאוד ערים חכמות שבשלות לשינוי. להיות מחר ערים חכמות. צוותים נהדרים. עם ראיה קדימה.

אבל לא יודעים איך להתמודד עם החסמים הטכנולוגיים המשפטיים. הניהוליים של דבר כזה. איך מחר בבוקר, עיר יכולה להיות חכמה. איך מחר בבוקר עיר יכולה לאמץ טכנולוגיות מתקדמתו כדי לשפר את איכות החיים של אנשים. הדבר השלישי- התמיכה הממשלתית. אנחנו יוצאים כרגע לדרך עם הרשות לחדשנות.

גם מהמגזר הפרטי, כל החברות הטכנולוגיות שרוצות להצטרף לסיפור הזה, וגם ערים כדי לעבוד ביחד וליצור פלטפורמה דיגיטלית מתאימה שמחר בבוקר כל אחד יכול לעשות פלאג אין ובעצם להיחשף לפתרונות, ליישם אותם במרחב הציבורי כי זה אחד החסמים של הסטרטאפים פה בחברות הטכנולוגיות. יש לי טכנולוגיה יש לי פתרון. איך אני מריץ את זה איך אני עושה קונספט במרחב הציבורי בשביל זה אני צריך עיר בשביל זה אני צריך שכונה. בשביל זה אני צריך את ההסכמה של ראש העיר, מועצת העיר ואולי משרדי ממשלה תלוי מה הפיילוט. אני צריך עזרה בסיפור הזה. זה לא מספיק בעצם. זה לא מספיק. הדבר הכי גדול שקורה, בימים אלו- זה הסיפור של ביג דאטה. של בינה מלאכותית. זאת אומרת- אם אנחנו כולנו נגבש ונעבוד על פלטפורמה אחת- מידע שנוגע לכל אחד מבעלי הענין ונוכל לאסוף את המידע ולפהעיל עליו בינה מלאכותית לעשות ניבוי ולהבין היכן הבעיה והיכן צריך לשים כסף ואנרגיה כדי לתפור את הבעיה, כאחת שעבדה הרבה מאוד שנים בתוך עיריה וזה לא רק בעיר שלנו ולא רק בישראל זה בכל העולם, זה הסיפור של דאטה. ראש העיר יושב בדרך כלל וצריך לקבל החלטות, אבל אין מידע שהוא איכותי שהוא מרוכז. שהוא בזמן אמת. שהוא יודע עכשיו, כמה מכוניות יש לי בעיר, כמה אוטובוסים כמה מוניות כמה מהם אופניים חשמליים.  איפה מגיעים לאן הם מגיעים. באיזו שכונה זה נמצא. איפה כמעט הייתה תאונה. אין את המידע הזה. אז אני לא מתיימרת לפתור את הפתפרונות העתיידיים, קודם כל צריך מידע. וכשיש לנו מידע אנחנו יודעים בדיוק איפה לשים את הכסף. איפה לשים את האנרגיות שלנו. את הזמן ולפתור את זה מהר מאוד. הצורך בהקמת איגוד בעצם נבעה מכך שסביב השולחן צריכים להיות בעלי ענין שונים. כל אחד בא עם המידע שלו ועם היכולות שלו, וביחד בעצם, משתפים פעולה. ואני לא מדברת באופן תיאורטי, אני מדברת הלכה למעשה. ואתן כמה דוגמאות אם יהיה לי זמן בהמשך הדרך. בעצם מה שאנחנו מדברים, זה שיתוף פעולה סביב הסיפור של דאטה. אתם יודעים- ערים מפרסמות מכרזים הרבה פעמים קאר 2 גו. פארקינג. חניה חכמה. אבל מה קורה עם המידע? מידע מצטבר. המידע הוא בעל ערך מאוד גדול. אפשר על סמך המידע לפתור בעיות. היתה לי זכות גדולה באמת בינואר האחרון להציג את הקונספט בשוויץ בפורום כלכלי עולמי. דאטה זה לא דבר רע.

דאטה יכול להציל חיים. לשפר את איכות החיים שלנו. איך עושים את זה ? איך יוצרים מסגרת של שרינג דאטה, בצורה נכונה. אז קודם כל דיברנו על מודל מאוד מעניין. מי שבעצם מצטרף- יהנה ממנו. הדבר העיקרי זה בעצם ליצור מסגרת של טראסט. של אמון. מסגרת גם משפטית גם ניהולית גם טכנולוגית, עם שמירה על כללים של פרייבסי. של קיימות. שמירה על פרטים שאותן חברות שחושפות את הטכנולוגיה תוך שעושים טסטים במרחב הציבורי. בצורה הזאת זה נותן ערך לכל אחד מהמשתתפים. זה פשוט “וין וין סיטואיישן”. אנחנו מדברים על מידע שמגיע מהערים, אני לא אכנס לנבכי התשתית האקדמית. אבל אנחנו בעצם יוצרים סט של נתונים קטלוגים של נתונים שפתוחים להכל. ואין את זה היום. אין את זה היום אל רק בישראל אלא בכל העולם. קטלוגים של יוז קייס בכל אחד מהתחומים האלה. חניה. סביבה. אם זה סנסורים. אם זה סייפטי. כל הסיפור של הבטיחות. מזה בעצם אנחנו יוצרים קטלוג של מידע. שהוא מאוד מאוד חשוב וחסר היום.

ומהמידע הזה אנחנו מפיקים בעצם תובנות.  מפיקים אינסייד ופרדיקשן. שמאוד מאוד חסר היום בזירה הציבורית. אחת הדוגמאות בשביל שזה לא יהפוך לתיאורטי ויהיה מעניין- אחד הפרוייקטים שעשינו באשדוד- לבנות מפה חכמה בזמן אמת. ראש העיר יושב ורואה מפה בלייב. מה קורה בכל צומת וצומת איפה כמעט הייתה תאונה. איפה יש סיכונים להולכי רגל. תשתית של GIS של העיר בזמן אמת. זה פשוט הטכנולוגיה היא קיימת. מה שהיינו צריכים לעשות- שיתופי פעולה. 

תקחו מכל הסשן שני רעיונות מרכזיים:  אחד המידע. הדבר השני זה שיתופי הפעולה. 

היום בזמן המודרני, טכנולוגיה אחת או חברה אחת או עיר אחת לא יכולה לפתור את כל הבעיות. חייבים להיות שיתופי פעולה בין חברות שונות. לקחנו את חברת מובילאיי שהיא חברה שיש לה מערכת מאוד מתקדמות שמורכבות על האוטובוסים בעיר אשדוד, אחת מחמשת הערים בעולם שהרכיבה את המערכות, ומצלמת את כל הדרך תוך כדי תנועה של האוטובוסים הציבוריים, איתוראן חברת תוכנה שמעלה את כל המידע הזה לענן. סיפלקס חברה שהופכת את זה למפה תלת מימדית ידידותית וכמובן אפיקים שזאת הייתה החברה של התחבורה הציבורית הזכיינית בעיר. יחד בנו מפה, מוצר, שנותן המון המון מידע לעיר. מצד אחד. ומצד שני הם יכולים למכור את המוצר הזה בכל מקום בעולם. וזה הרעיון הגדול. חדשנות. שחקן אחד בעולם כזה, של תחרות קשה לו להצליח לבד. אבל אם נתאחד 4-5 חברות יחד עם אחרים, יצטרפו לקונסוריום- הביחד הזה הוא כוח מאוד גדול שמאפשר לנו להיות סטרטאפ ניישן בעולם גם בתחום הזה של תחבורה חכמה וזה רעיון ענק וגדול שאנחנו הולכים להפוך אותו מרעיון למעשה. וזה מה שאנחנו עושים בימים הקרובים. 

כל התפיסה של סמארט מוביליטי- זה מושג שלי אבל הוא באמת קשור ועל זה דיברו, כל הסיפור של המהפיכה התעשייתית הרביעית החדשה, כל הסיפור הזה שבשלי שיתויפ פעולה וזה לא רק שיתופי פעולה בין טכולוגיה, זה בין החברות עצמן. לקחת טכנולוגיה של בינה מלאכותית. לקחת טכנולוגיה של סייבר. לקחת טכנולוגיה של IT וביחד למצוא פתרון הוליסטי שהוא גיינצי’נג במרחב הציבורי זה הדבר הגדול. זה העתיד של סמארט מוביליטי. 

יושבים פה שחקנים שהם גם ערים כמה ערים יש פה אם אפשר להרים את היד? וגם חברות, אני מניחה שהרוב פה זה חברות ועמותות. כולן ביחד צריכים לשתף פעולה כדי לעשות משהו משמעותי בעל ערך גם כלכלי אבל גם חברתי. בקונסורציום שאנחנו גיבשנו- יש מקום יש משצבת כמעט לכל טכנולוגיה. אתם רואים את ג’נרל מוטורוז, אנחנועושים את זה, גדי (מרשות החדשנות) אתה יכול להרים את היד, גדי שם את הניצן הראשון ויחד איתי אנו מובילים עם הרשות לחדשנות. ששמה ומוכנה לשים המון משאבים כסף וזמן בפלטפורמה הזאת ואנחנו מזמינים את האנשים להצטרף לקונסוריום הזה. כרגע מי שבליבה גרעין הצוות הוא בעצם ג’נרל מוטורז, BWR, שעושים טסטים קוגנטה. פורסיי הרבה מאוד חברות. הרעיון העיקרי- בעצם לשבת ביחד ולהיות מוכנים לשתף פעולה.

אין זה אומר לחשוף את ה-IP. זה גם בגבולות הגזרה. כל אחד שומר על עצמו אבל כן אפשר לעבוד ביחד ולבנות פתרונות עתידיים שהם מצוינים למרחב הציבורי וכלכליים לחברות המובילות. 

אני אשמח שתצטרפו. ובואו נעשה היסטוריה יחד תודה.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *