סנסורים רצפתיים ועיליים, מצלמות משוכללות פנימיות וחיצוניות והררים שלך מידע בזמן אמת פרויקט מיוחד: המהפכה בתחום הכוונת הרכב למקום חניה פנוי – החברות המרכזיות, העזרים הטכנולוגיים והרעיונות החדשים ביותר בתחום

איתור חניה

 הוא רק בן 15 אבל כבר נחשב לתת ענף מהמובילים בתחום החניה – איתור והכוונה אל מקומות פנויים לרכב. ומדוע הוא הפך לשחקן כה משמעותי? הכל בגלל שהזמן ממוצע לאיתור חניה בחניון עם ביקוש גבוה עומד כיום על למעלה מ-11 דקות ובערים הצפופות זמן מציאת מקום חניה ברחוב הוא מעל 22 דקות. 

“המערכת הראשונה החלה ב-2003”, מספר למגזין ‘חניה’, אבי טל מנהל הפיתוח העיסקי של חברת מטאלפארקינג, העוסקת בתחום. “השם הכולל לתחום זה הוא PGS – parking guidance systems. עד לשנה שצוינה הפניה למקום פנוי הייתה מתבצעת על ידי שלטים מודפסים, אדם בחניון או שלט LED. אבל עם החדירה של טלפונים חכמים, התפתחות של מערכות הרכבים ועתיד התחבורה האוטונומית – קיימת ציפייה שהתחום יבשיל ויספק שירות מלא יותר, ומדויק יותר כמו שתמיד חלמנו: הפניה למקום חניה ספציפי שמובטח לנו בחניון או ברחוב”.
 
תנאי הבסיס להכוונה למקום חניה פשוט במיוחד – לדעת האם מקום החניה פנוי/תפוס. אבל כדי לעשות את זה צריך לנטר את מקומות החניה, כלומר לדעת מה קורה בכל זמן וכל מקום. וכאן נכנסים המידע והטכנולוגיה.
 
עכשיו הנושא הולך עוד צעד קדימה, לפחות במרחב של תל אביב. חברת סלופארק ערכה פיילוט במסגרת RFI לניטור מקומות חנייה שהוציאה עיריית תל אביב בנושא. במסגרת הRFI- הותקנו חיישנים בכ-100 חניות ברחבי העיר ללא הפסקה והעירייה הגדירה את הפיילוט כמוצלח. עם זאת, לאור המשאבים הרבים שנדרשו לפריסת החיישנים ברחבי העיר הוחלט על ידי העירייה להקפיא הנושא לעת עתה. אולם אין ספק כי בסופו של דבר מיזם זה ואו מיזמים דומים לו ייצאו אל הפועל.

השחקנים הראשיים:

 
סטטיסטיקה – באמצעות מידע עקיף ניתן להסיק על מקומות החניה הפנויים, מידע מכלי רכב, מערכות רמזורים ואפילו אפליקציות של משתמשים כמו ‘פולי’ או ‘צייד החניה’ של פנגו, המנסות לקבל תמונת מצב מדויקת ככל האפשר של סטטוס החניה באזור גאוגרפי נבחר. היתרון הוא שלא צריך חומרה או ציוד להתקין בשטח. אבל החיסרון המהותי כאן הוא דיוק מאוד נמוך וחוסר יכולת להבטיח מקום חניה או לאכוף חניה במקום שהוקצה לך.
סנסורים אולטרסוניים – מערכת חיישנים אולטרסונית (בדומה חיישני נסיעה לאחור ברכב) אשר ממוקמת מעל כל תא חניה ובודקת האם הוא פנוי או תפוס ומאותתת לנהג באמצעות מנורה אדומה/ירוקה האם המקום פנוי או תפוס. היתרונות של המערכת הזו הן שהיא ותיקה, פשוטה להבנה, אמינה, מאפשרת להעביר את המידע לאינטרנט, מתומחרת יחסית הוגן ומדויקת מאוד. החסרונות של המערכת הן שהיא מתאימה רק לחניון מקורה ואינה מזהה מי חונה בתא החניה (כלומר איזה רכב או משתמש) 
סנסורים ריצפתים – מותקנים על הקרקע מתחת לרכב מנטרים נוכחות של רכב חונה. בדרך כלל מדובר בסנסורים אלחוטיים שלא דורשים חיווט. היתרונות של סנסורים כאלה הם ניטור בחניונים פתוחים או ברחוב. החסרונות הם דיוק שקשה להשיג במדידה מהקרקע וטכנולוגיה לא בשלה מספיק עדין.
סנסורי מצלמה: מנתרים את פנים החניון. עם השיפור ביכולת של עיבוד התמונה וירידה במחירי הציוד האופטי (המצלמות) נכנסו פתרונות מבוססי מצלמות לעולם ניטור החניה. הראשונה היא מערכות פנים חניון. זוהי מצלמה המנטרת עד שלושה תאי חניה באמצעות זיהוי לוחית הרישוי של הרכב החונה ומאותתת באמצעות פס אדום/ירוק על מקום פנוי או תפוס. היתרונות של מערכת כזו על פני האדום ירוק “הרגיל” הן שהיא מזהה את מספר הרכב של מי שחונה במקום החניה מה שמאפשר לאכוף חניה במקום אסור או חניה במקום שאליו הרכב הופנה. המערכת גם מאפשרת לאתר “איפה חנה הרכב שלי” ובכך לסייע ללקוחות שלא זוכרים איפה חנו. המצלמה השנייה היא זו המתנהלת בחוץ. מדובר במצלמות IP אשר מוצבות בעמדות מפתח ומנטרות את הרכבים העוברים או החונים. מערכות כאלה מסוגלות לנטר תאי שטח רחבים. כך, מצלמה אחת יכולה לכסות אזור חניה של 300 מקומות, תלוי בזווית הצילום או הגובה. 
 
 

 מהפכת המידע

בעולם שיש בו יותר ויותר סנסורים שמחוברים לאינטרנט, קיימים כבר היום גופים שאוספים הררי מידע לגבי תנועה של רכבים. בסיסי המידע כוללים מערכות רמזורים, חיישני תנועה, מצלמות רחוב, רכבים חכמים, אפליקציות ועוד. כל זאת כדי לעשות בהם שימוש לניתוח של תפוסת חניה ותנועה במרחב הציבורי.
באמצעות מידעים אלו פועלות אפליקציית, כגון ‘ציד החניה של פנגו. הן עושות שימוש בנתוני התנועה של משתמשי פנגו הרבים על מנת להעריך/לנחש האם המשתמש חנה או יצא ממקום חניה עתה.
-אפליקציות הזמנת חניה – כמו פינקפארק (שנמכרה לתיבא) מפנה למקום חניה שמור, גם כן על סמך מידע בזמן אמת. כמו כן, חברות ענק כמו INRIX וWAZE אוספות כבר היום הררי מידע מערים נבחרות ממגוון מערכות וסנסורים על מנת לספק מידע לגבי תנועת הרכבים במרחב הציבורי. המטרה היא לבנות תמונת מצב עדכנית בזמן אמת של הרגלי התנועה בעיר. את המידע הן מספקות לממשל מקומי, חברות תשתית וכמובן – אפליקציות.
 
אחת מהשחקניות בעולם זה היא מטלפרקינג (מקבוצת מטלפרס). החברה היא מהוותיקה והמנוסה בתחום מערכות הכוונה בחניון ומערכות חניה חכמות.כך, החיישנים של מטלפרקינג מותקנים בכ-50 חניונים ו40,000 מקומות חניה בארץ. בין היתר בנתב”ג, קניונים עזריאלי, קניוני מליסרון ועוד.
 

 עיקרון הגמישות

בחברת אריאל וימאזור גייסו לעזרתם את טכנולגית זיהוי וידאו ( (video detection) וזיהוי באמצעות גלאים בטכנולוגיית קול, אינפרא אדום, לייזר ומכ”מ (sensor detection). 
החברה מציעה מערך הכולל מצלמות ו/או גלאים, אפקליציית משתמש ומערכת back-office המאפשרים ניהול חכם של מקומות החניה, דיווח על מקומות פנויים והכוונת משתמשי חניונים (off street) ומשתמשי חניית רחוב (on street). 
בסיס הטכנולוגיה הוא מערכת איתור מקומות פנויים, והיא עושה זאת בכמה שיטות. בפתרון הראשון ישנו שימוש בגלאי רצפתי המותקן בכל מקום חניה המזהה אם מקום החניה תפוס או פנוי. בפתרון השני איתור מקום החניה נעשה עלי מערכת מצלמות ואלגוריתם פענוח – מערכת זיהוי לוחיות זיהוי (LPR) מזהה את לוחית הזיהוי הספציפי של המשתמש וסוגרת מעגל בין הרכב החונה למקום החניה.
המערכות המתוארות מאפשרות הקצאה דינמית של מקומות חניה עבור לקוחות מנויים כך שלקוח יכול להגיע לחניון ולקבל ברגע כניסתו הכוונה למקום ייעודי עבור אותו יום עבודה. ניתן גם לשריין מקומות קבועים עבור מנהלים או עובדים ספציפיים . גם לגבי מקומות שמורים אלו יש גמישות – ניתן “לשחרר” אותם לשימוש הציבור כאשר בעל החניה מאפשר זאת (למשל, בעת נסיעה לחו”ל). במקרה של לקוחות מזדמנים או חוני on-street, המערכת מראה למשתמשי החניון/הנוסעים במרחב העירוני מפה של כלל המקומות הפנויים ובכך מצמצמת נסיעות מיותרות.
“ניהול חכם של מקומות חניה הוא חלק ממגמה כללית של הפיכת תשתיות לחכמות מתוך מטרה למקסם ולייעל את המשאבים הקיימים”, אומר בן דגני מנכ”ל חברת אריאל וימאזור מקבוצת YSB. “היום כל מקום חניה הוא נכס מניב משמעותי לבעלי חניונים ואלו מעוניינים לשפר את הניהול, התנועה וזיהום האוויר בנכס. כניסתם של רכבים חשמליים לישראל תגביר עוד יותר את הצורך בניהול מקומות החניה כדי לאפשר לאותם רכבים לא רק לחנות אלא גם להטעין את רכבם במקומות ייעודיים, כאלו שאין צורך בהם כאשר מדובר ברכב רגיל”.
 
 

עונת הצייד

אחד מהכלים ה’וותיקים’ בארץ (יחסית לענף הנמצא בחיתוליו) הוא צייד החניה של פנגו. מדובר באפליקציה שהושקה לפני יותר משנתיים ומאז צברה מאות אלפי ישראלים המשתמשים בשירות. צייד החניה הוא שירותי חינמי הזמין כיום למשתמשי פנגו באנדרואיד. הפיתוח נולד באמצעות שימוש בטכנולוגיות מתקדמות בשיתוף עם חברת Anagog הישראלית ובחוכמת ההמונים (ובמילים אחרות – שיתוף מידע) מתוך צורך לחסוך לנהגים ולמשתמשים זמן רב המתבזבז על חיפוש חניה ובנוסף גם להוזיל את עלותה דרך בחירה באופציה הזולה ביותר או המתאימה ביותר מבחינת המיקום. היתרון הגדול בטכנולוגיה הוא בסיוע למשתמש לבחור במקום החניה המועדף עליו, תוך הצגת כל הפרמטרים הרלוונטיים כמו מרחק נסיעה ליעד הסופי, מרחק הליכה מהחניה ליעד הסופי ומחיר החניה במידה ובחר בחניון.
 
בפנגו טוענים כי למעשה מדובר גם בתרומה חברתית לסביבה בגלל על ידי ייעול תנועת הרכבים באזורים עמוסים בעיר וכתוצאה מכך הפחתת עומסי התנועה והקלה בזיהום האוויר. ואכן זמן רב מוקדש לחיפושי חניה בערים עתירות ביקוש למקום לרכב, כגון תל אביב ומרכז ירושלים. 
טכנולוגיית איתור החניה של פנגו כוללת שילוב של מגוון עזרים, בניהם התנהגות משתמשי האפליקציה ולימוד היסטורי וסטטיסטי של שעות ויעדים שבהם קיימות חניות פנויות. הממשק מאפשר למשתמש לעבור במהירות בין אפליקציית Waze לאפליקציות פנגו כאשר במסך כל אחת מהאפליקציות יופיע כפתור שבלחיצה עליו יעבור המשתמש בין האפליקציות.
עם זאת, השירות של צייד החניה לא מבטיח לנהג שהוא יהיה הראשון להגיע לחניה בכחול לבן שזה עתה התפנתה. אבל הוא יהיה הראשון לדעת על חניה שמתפנה.
המגרש ה עיקרי של הצייד הווירטואלי הוא תל אביב. 62% מהחונים בעיר הלבנה הם אורחים מערים אחרות שאינם תושבי העיר. כמו כן, תל אביב היא העיר שבה משך החניה הוא הארוך ביותר בישראל, עוד עדות לעומס החניה. אחרי תל אביב ברשימה ניצבת ירושלים, שהיא העיר השנייה העמוסה בישראל, כאשר 54% מהחונים בה אינם תושבי העיר. תל אביב וירושלים הן שתי ערים המעניקות שירותים ומספקות מקומות עבודה ובילוי למבקרים רבים, עובדה שיוצרת עומס חניה.
נהגים מבזבזים 10-20 דקות ביום על חיפוש חניה במרכזי הערים, הן במסגרת העבודה והן במהלך בילוי. צייד החניה של מקצר את זמן חיפוש החניה.  
 

מצאת? הרוווחת

אחת מהאפליקציות יוצאות הדופן בתחום איתור החניה היא ParkKING. האפליקציה מבוססה על שיתוף מידע ולמעשה היא אפליקציה חברתית. המטרה שלה היא לחפש חניה בכחול לבן והיא המקשרת בין נהגים שמחפשים חניה לבין כאלו שעומדים לפנות חניה. העיקרון פשוט: עבור המחפשים היא תמצא באופן אוטומטי חניה מתאימה, הקרובה ביותר ליעד אליו אתם מגיעים, בעוד שאלו שמפנים חניה שווה, יוכלו להרוויח עליה כסף. ברגע שמשתמש יפנה חניה פנויה בכחול לבן, או אפילו הולך רגל שהבחין בחניה מתפנה ישתף את המיקום שלה דרך האפליקציה יופיע האזכור באופן מיידי אצל כל מחפשי החנייה באזור. מי שיזכה במקום מבין כל המחפשים באזור יהיה הנהג הראשון שיאשר את החניה. במקרה זה הוא יקבל הכוונה אליה והיא תשמר לו ורק לו על ידי הרכב החונה שישאר במקום עד שהרכב שמחליף אותו יגיע. ההישארות במקום, כמובן, תהיה שווה כסף לנהג הנאמן שישמור על המקום למחליפו. 
עם זאת, אם מישהו מקבל כסף, הרי שבצד השני יהיה גם זה שייתן. הכוונה היא שעבור כל חיפוש חניה על המשתמש לשלם 5 שקלים, ואילו מפרסם החניה ירוויח לכיסו 4 שקלים עבור הפרסום המידע ושמירת החניה. כמובן שהשקל הנותר מיועד למפתחי האפליקציה בתור עמלת שירות. דבר דומה קיים אצל אפליקציית ‘פייבר’ – על כל 5 דולר שהמשתמש מרוויח, פייבר לוקחת דולר אחד לכיסה). 
כמובן שהדבר שאפליקציה זו זקוקה לו יותר מכל הוא בסיס רחב של נהגים משתפי מידע. ככל שהבסיס יהיה גדול יותר, היא תוכל להזרים יותר מידע למשתמשיה. 
וכיצד בדיוק זה עובד? ראשית יש להגדיר אמצעי תשלום, אשר מתבסס כרגע על כרטיס אשראי. 
דבר לא פחות חשוב מפרטי האשראי הוא גישה למיקום בו אתם נמצאים. כדי לוודא שהחניה שמתפנה תתאים לסוג הרכב שלכם, כל משתמש אף יכול להגדיר את גודל הרכב (מיני, משפחתי, SUV או ואן) ולהוסיף הערה במידת הצורך. 
 

 בינה מלאכותית

אחת מחברות שעושה שימוש במצלמות לשם מציאת חניה היא פארקאם (ParKam) הישראלית, שנוסדה ב 2014. פארקאם פיתחה טכנולוגיה המבוססת על יכולת מתקדמת של עיבוד תמונה ממצלמות עירוניות ואו ייעודיות ובכוחה לקבוע בזמן אמת האם חניה ספציפית פנויה או תפוסה. השימוש במלמות עירוניות נעשה מתוך הבנה שמספר מצלמות אלו רק הולך וגדל – כך בחיפה, תל אביב וירושלים, ובערים נוספות במטרה לנטר את הרחובות. 
הטכנולוגיה של פארקאם מורכבת ממודלים של בינה מלאכותית ולמידת מכונות (AI & Deep Machine Learning) ומגיעה לאחוזי דיוק גבוהים.
בנוסף לפתרון הבעיה עבור ציבור הנהגים, פארקאם נכנסה גם לשוק המוסדי. היא מציעה לרשויות, בעלי חניונים ומוסדות גדולים כגון שדות תעופה, בתי חולים ואוניברסיטאות תוכנות לניהול חניה.
ובחזרה לנהג הפרטי: טכנולוגית עיבוד התמונה אפשרה פיתוח מוצרים עבור הנהג הפרטי, אם תרצו ה waze של מציאת חניה, עם יכולות ניווט נהג לחניה ספציפית בן אם ברחוב או אם במגרש חניה, ניווט חזרה לרכב ותשלום. המערכת כבר פרושה במגוון ערים ברחבי העולם, ופעילה עבור מספר מוסדות גדולים כגון חניונים, מרכזי קניות, שדות תעופה ואוניברסיטאות על פני תבל.
החדשות האחרונות הן שמספר יצרניות של רכבים אוטונומיים הביעו עניין ביישום הטכנולוגיה וחיבור למערכות המידע הקיימות ברכבים המהווים את קצה הטכנולוגיה. .
אחד היתרונות ביישום הטכנולוגיה של פארקאם היא העובדה שקל לחבר את המערכת על תשתיות מצלמות קיימות, ולנהל את החניות ללא השקעה נוספת. המערכת אינה עוסקת רק בחיפוש חניה. ביכולתה לספק התראות על חניה במקום אסור, חניה לאורך זמן מעבר למותר בחוק או רכבים אשר חונים על מדרכות או מקומות אסורים אחרים. המטרה היא להעניק כלי אכיפה לרשויות. אלא שלא בכל המקומות ישנן מצלמות. עם זאת, בחברה טוענים כי ניתן להתקין מצלמות בעלויות נמוכות יחסית כאשר מצלמה אחת יכולה לכסות עד כ-100 חניות. 
 
 

סנטרל פארק – טכנולוגיה פינית

סנטרל פארק
חברת סנטרל פארק, המתמחה בייעוץ, תכנון, הקמה ותפעול חניונים, החלה לאחרונה לייבא מערכת לאיתור מקומות חנייה חדשה מסוגה בארץ. מדובר במערכת של חברת FLS מפינלנד, אשר ייצרה במשך שנים שילוט דיגיטאלי לתחנות דלק , שילוט כזה מותקן בכל תחנות הדלק בהלסינקי. בשנים האחרונות החלה החברה הסקנדינבית לייצר מערכות PGS ולמכור ביעדים שונים באירופה. נציגי סנטרל פארק ביקרו במפעל שלהם בפינלנד. הם בחנות את איכות המוצרים והחלו בהתקנת המערכת בשניים מאתרי החברה בארץ – חניון קרתא בירושלים וחניון בתי המשפט ברחוב שוקן בתל אביב. בשבועות הקרובים יופעלו המערכות בשני אתרים אלו.
כעת המטרה היא לבצע שיתוף פעולה עם הפינים באתרים נוספים של סנטרל פארק. בנוסף תותקן בקרוב בחניוני החברה מערכת מתקדמת של איתור מקומות חנייה הכוללת מצלמה על כל ארבעה תאי חניה וקיוסק מידע המאפשר לדעת באיזה מפלס ובאיזה אזור נמצא הרכב.  
עמית קדם מנכ”ל החברה: “מערכת ה PGS- החדשה מתקדמת צעד חשוב בולם מערכות החניה. מערכות הדור הקודם אפשרו להכווין לקוחות למקום פנוי באמצעות נורה מעל כל תא שמסמנת מקום פנוי, זאת יחד עם שלטים שמכוונים למקום בו יש תאי חניה פנויים. המערכות של הדור החדש מאפשרות לאתר מקומות חניה פנויים באמצעות מצלמה שמזהה לוחיות רישוי. ובנוסף לאתר היכן הרכב חנה. כאשר הלקוח חוזר לחניון ולא זוכר איפה החנה את רכבו המידע נמצא בידיו. היתרון הנוסף של מערכות, זו מעבר ליכולת למצוא את הרכב בחניון, הוא בעצם נושא הביטחון. הסיבה לכך היא כי כל המכוניות שנמצאות בחניון מצולמות היות והמצלמה, בנוסף לאיתור לוחיות זיהוי, שומרת קבצי וידאו. 
“כמו כן, המערכת הפינית מצלמות כל רכב בחניון וכך מתאפשר לחלקו לאזורים שונים ולגבות תשלום בהתאם לאזור שבו חנית. כך למשל, לגבות תשלום גבוה יותר מרכבים שחונים באזור הגרעין סמוך למעליות או במפלס הקרוב ביותר ליציאה. בדרך כלל בקניונים המפלסים הראשונים מתמלאים כבר בשעות המוקדמות של הבוקר על ידי העובדים של החנויות והמשרדים. כדי למנוע מצב כזה ניתן לשלב בין מערכת לאיתור מקומות החניה ומערכת הבקרה של החניון כך שמי שיחנה במקומות המיועדים ללקוחות ישלם תשלום נוסף.מצד שני אפשר להעניק הנחה מיוחדת למי שיחנה באזור פחות נחשק כמו קומת הגג או המפלס התחתון ביותר בחניון. 
“שימוש נוסף אפשרי במערכת הוא תשלום גבוה יותר למי שחונה באזור להטענת רכב חשמלי. במערכות משולב גם רמקול בכל כך שאפשר לכרוז לכל רכב שנכנס הודעה כמו למשל “קח את הכרטיס איתך” או ” אל תשאיר חפצים יקרים ברכב”, או לחילופין גם פרסומות . כך, רגע לפני הקנייה בחניון שמשרת קניון, אפשר להודיע על מבצע מסוים. כמו כן היתרון הגדול של המערכת תוצרת פינלנד היא רמת הדיוק שלה, בחנו את המערכת הזו מול מספר מערכות שאנו משתמשים בהן כיום ואחרי שסיירנו בחניון שדה התעופה בהלסינקי ובחניונים נוספים, ראינו שרמת הדיוק שלה מוחלטת”. 
 

חניוני נכסי אריאל

נכסי אריאל חניונים
חברת חניוני נכסי אריאל מציגה מערכת לניהול חניונים, הראשונה והמתקדמת מסוגה בארץ. החברה מובילה מערכות ופתרונות טכנולוגיים ותפעוליים מתקדמים. אלו, מייצרים ערך ממשי לבעלי החניונים וחווית משתמש ללקוחות הקצה. כיום מנהלת החברה למעלה מ-90 חניונים בפריסה ארצית הכוללים 40,000 מקומות חנייה, בהם חניונים למינויים, חניונים לציבור הרחב, חניונים משולבים, חניוני מגדלי יוקרה וחניונים המשולבים תפעולית עם תחבורה ציבורית.
פרויקט הדגל של חברת חניוני נכסי אריאל מותקן לראשונה במגדלי אלון בתל אביב ומציב סטנדרט, אליו שואפת החברה להביא את כלל החניונים שבניהולה. בימים אלה מסיימת החברה להתקין 3 מערכות נוספות באזור מרכז הארץ, כאשר סך מקומות החנייה להם מותקנת המערכת עולה על 7,000 יחידות. בחניון מגדלי אלון 2,200 מקומות חניה הפרושים על מספר מפלסים. ברחבי החניון הוצבו כ-1,100 מצלמות LPR מהמתקדמות בעולם, אשר מחוברות כולן אל חדר בקרה מיוחד בו נצפים כל מקומות החניה. המצלמות בעלות אחוז זיהוי העולה על 96%. 
גולת הכותרת של החניונים החדשים הינה מערכת המאפשרת מציאת הרכב בחניון FIND YOUR CAR.  
חידוש נוסף בחניון הוא מחירון דינמי, אשר יאפשר מחירונים שונים לקומות החניון, לפי ביקוש ומיקום. מה שיתרום לניהול יעיל בחניון. בהתאמה לשעות העומס, יוכלו הנהגים לבחור היכן לחנות, ניתן יהיה לגבות מחיר נמוך יותר מנהגים אשר יבחרו לחנות בקומות הנמוכות יותר ובכך למקסם את חוויית הלקוח, את ההכנסות וכן לשמור על הסדר בו. כל המחירונים ושלטי ההכוונה בחניון הנם אלקטרוניים כך שניתן לשנותם בכל רגע נתון לפי צורך. 
 
גולת הכותרת של החניונים החדשים הינה מערכת המאפשרת מציאת הרכב בחניון – FIND YOUR CAR באמצעות אפליקציה ייחודית ובאמצעות עמדה אינטראקטיבית הממוקמת בצמוד למערכות התשלום של החניון. המערכת מספקת ללקוח הקצה מציאת מיקום החניה, כנגד כרטיס כניסה. על המערכת מופיעה תמונה ומיקום מדויקים של הרכב כאשר בחניה עצמה תידלק נורת לד להורות את הדרך.
גיא רוטשטיין, סמנכ”ל חטיבת החניונים בקבוצת נכסי אריאל: ” אנו גאים להציג את הבשורה שלנו בתחום החניונים בישראל. חשבנו על כל פרט ופרט בתכנון מערך החניה החדש ואנחנו סמוכים ובטוחים כי זהו הפתרון הטוב והיעיל ביותר הקיים היום בשוק. מערכת החניונים החדישה מספקת את כל צרכי הלקוח האפשריים, כולל חווית משתמש, בין אם מדובר בלקוח הפרטי ובין אם מדובר ביזמים אשר ישתמשו בשירותנו.”
נכסי אריאל הנה הקבוצה הגדולה והוותיקה בישראל בתחום ניהול נכסים ומערך שירותים כולל במיקור חוץ בענף הנדל”ן Property And Facility Management. נכסי אריאל הוקמה בשנת 1991 במטרה לספק שירותי ניהול, תפעול ושיווק של נכסים ומתן פתרונות כוללים לניהול שירותים בענף הנדל”ן תחת קורת גג אחת. 

חווית הצרכן מתחילה בחניון

מאת רוני ניסימוב

“שוק החנייה החכמה העולמי עובר היום את רף ה-15 מיליארד דולרים בשנה וצפוי להגיע ל-26 מיליארד דולרים בשנה עד לשנת 2021. כשבוחנים את חשיבות חווית החנייה והשפעתה הכלכלית בתחום התעסוקה, המסחר והתיירות, מבינים כי זהו רק קצה הקרחון. מחקרים רבים בעולם מוכיחים כי נהג יעדיף לבקר במקום בו חווית החנייה מוכרת ונעימה לו.
במחקר מקיף של חברת INRIX משנת 2017 אשר כלל מעל 20,000 נבדקים בכ-100 מדינות, עלה כי 71% מהנהגים מציינים שחווית החנייה היא מרכיב עיקרי בבחירת יעד הנסיעה שלהם. זהו תהליך טבעי ומובן, מאחר ושער החניון הוא כנראה המפגש הראשון של הצרכן יעד הנסיעה שלו – ושם מתחילה חווייתו כלקוח.
כלומר, כבעל נכס או מעסיק, אתה חייב לשאול את עצמך היום: “איזו חוויה צרכנית אני מספק לאנשים בחנייה שלי וכיצד אוכל לשפר אותה?”
 

הפתרון? להתקדם לפתרונות חנייה חכמים

באותו מחקר של INRIX עלה גם כי 74% מנשאלים קבעו כי הם מצפים לחוויית חנייה חכמה בעזרת מערכות הכוונה ומידע מבוסס זמן אמת לפני ובמהלך הכניסה לחניון.
אנו חיים בעידן בו הטכנולוגיה מובילה את השינויים הגדולים ומטלטלת כמעט כל תעשייה, כולל עולם החנייה. מערכות הכוונה בתוך חניון (אדום/ירוק) הפכו להיות שירות חובה בחניונים ולקוחות מצפים שבנכס איכותי ובסטנדרט גבוה, הן תהיינה מותקנות.
השקעה בחוויה, שליטה ומדידה מייעלים את השימוש בחניון, מגבירים את הנוחות ובסופו של דבר מייצרים יותר הכנסות. מערכות הכוונה בחניון היא אחד הפיתוחים המעידים על יציבות וקדמה והיא ללא ספק החשובה ביותר להתקנה בחניון שלך, ממספר סיבות עיקריות:
1. הלקוחות שלך מצפים למערכת להפניה לחנייה. מערכת הכוונה בתוך חניון מקצרת את זמן חיפוש החנייה, ממזערת תסכול ומשאירה הרבה יותר זמן לדברים החשובים באמת.
2. הנכס שלך שווה יותר עם מערכת הכוונה בחניון: חוקרי תנועה הוכיחו כי מערכות הכוונת חנייה מקצרות את זמן החיפוש ומייעלות את התנועה בחניון וכך מאפשרות ליותר רכבים לחנות בכל זמן נתון.
3. הלקוחות יעדיפו את החניון שלך: חוויה נעימה בחניון גורמת ללקוחות להעדיף להגיע לחניון מסוים על פני חניון בו לא מותקנות מערכות מתקדמות
4. טכנולוגיה מבוססת ומנוסה: טכנולוגיית הפניה לחנייה פנויה היא אחת הוותיקות והיציבות בעולם ומותקנת כמעט בכל מרכזי קניות והבניינים מובילים בישראל.
5. להיות מוכן לאפליקציות העתידיות: על מנת להיות רלוונטי לדור הסמארטפון, המידע אודות החניון ומהחניון צריך להיות זמין אונליין בזמן אמת לשימוש אפליקציות ניווט, תשלום, הזמנה ועוד.
6. חשוב לבחור שותף נכון לדרך: חשוב לבחור מערכת שתתאים לך ולצרכים שלך. לשם כך, עליך לבחור ספק מנוסה עם מערך שירות מקומי וזמין, המציע את מגוון פתרונות, החל ממערכת הכוונה אולטרסונית, דרך מערכת מצלמות מתקדמת המזהה לוחיות רישוי של רכב החונה ועד סנסורים אלחוטיים ומצלמה לניטור חניונים חיצוניים. 
תמיד עדיף לבחור מערכת מדויקת ואמינה אשר הותקנה בעבר באלפי מקומות ומתפקדת מספר שנים, על מנת להימנע מהשגת אפקט הפוך של תסכול וכעס מצד הלקוחות אשר עלול להיווצר עקב שימוש במערכת לא מדויקת ולא אמינה.
מערכת הכוונה בחניון תשרת את הלקוחות שלך היום, תכין את החניון שלך לאפליקציות של המחר ותגרום לחניון שלך להיות נוח, יעיל, ידידותי יותר ועדיף יותר על הלקוחות לקוחות שלך, וסופו של דבר תייצר לך חניון ששווה יותר.
סנסורים רצפתיים ועיליים, מצלמות משוכללות פנימיות וחיצוניות והררים שלך מידע בזמן אמת * פרויקט מיוחד: המהפכה בתחום הכוונת הרכב למקום חניה פנוי – החברות המרכזיות, העזרים הטכנולוגיים והרעיונות החדשים ביותר בתחום 

 הוא רק בן 15 אבל כבר נחשב לתת ענף מהמובילים בתחום החניה – איתור והכוונה אל מקומות פנויים לרכב. ומדוע הוא הפך לשחקן כה משמעותי? הכל בגלל הנתון הבא: הזמן ממוצע לאיתור חניה בחניון עם ביקוש גבוה עמוד כיום על למעלה מ-11 דקות ובערים הצפופות זמן מציאת מקום חניה ברחוב (חניה כחול לבן) הוא מעל 22 דקות.

הכותבת הינה מנכ”ל של חברת מטלפרקינג

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *