תערוכת " Intertraffic Amsterdam 2024"
מאמר מקצועי
מאת: משה בכר – יועץ מומחה לניהול חניה מוסדרת וחניונים
תערוכת "אינטרטראפיק" (Intertraffic Amsterdam) המתקיימת בכל שנתיים באמסטרדם שבהולנד, עוסקת בעיקר בנושאי תחבורה וחניה על כל היבטיה, והיא הגדולה ביותר מסוגה בעולם.
זוהי פלטפורמה מוצלחת ביותר, שבה אנשי מקצוע מכל העולם העוסקים בתחומים אלו, בוחרים להשתתף או להיפגש, על מנת להתעדכן בחידושים ובהתפתחויות שחלו בתחומי התשתיות, הבטיחות, החניה, הניידות החכמה וניהול התנועה. בתערוכה האטרקטיבית מציגות כ- 900 חברות, ובד"כ מבקרים בה עשרות אלפי מבקרים מכ- 100 מדינות מכל רחבי העולם.
באירוע שהתקיים השנה בין ה- 16 ל- 19 באפריל, בלטה נוכחותם של מבקרים רבים מישראל. בין הישראלים נצפו ספקים בלעדיים של חברות בינלאומיות לייצור ציוד לניהול חניונים מסוגים שונים, אינטגרטורים, יועצים ומנהלים מתחומי התנועה והתחבורה, מפעילים ואנשי שיווק של מערך גביית דמי חניה סלולארית, מנהלים ומפעילים של מערכים להטענת רכב חשמלי, גורמים העוסקים בתחומי השילוט והתימרור ועוד.
בתחום הסדרת החניה, On Street, לא ניכר חידוש משמעותי בעולם בכל הקשור לגביית אגרת החניה, אלא להיפך:
מסתבר שעדיין קיים נתח שוק יצרני, שממשיך לבנות מדחנים לגביית אגרות חניה, למרות שהעולם כבר צועד לכיוונים אחרים ואף ברוב ערי ישראל כבר קשה למצוא שימוש במדחנים.
המדחנים שהוצגו הותאמו לטכנולוגיות הגבייה המתחדשות, ומאפשרים שימוש גם באמצעי תשלום מודרניים, כגון: קורא כרטיס אשראי ב- Wi-Fi, ארנק אלקטרוני, סורק ברקוד וקופונים ועוד. ואולם, אי אפשר היה להתעלם בכל זאת מפיתוחים חדשניים אשר נמצאים בשימוש מדינות המערב, גם אם חלקם פועלים מזה זמן גם בישראל.
בין הפיתוחים המתקדמים, הוצגו "מצלמות אכיפה ניידות" הכוללות מנגנונים מהירים לזיהוי ולכידה של מס' רישוי רכב (LPR). מערכת מצלמות זו, המותקנת ע"ג רכב הפיקוח והשיטור, מסוגלת ליירט כ- 60 תמונות של לוחיות רישוי בתוך שנייה אחת. היא בודקת את התמונות בו זמנית (בזמן אמת) ע"ב מאגר מידע עצמאי של כלי הרכב המשלמים את דמי החניה בפועל. המערכת מאבחנת/מנטרת מצבים של אי-תשלום דמי החניה – כל זאת לצורך הגשת הדוח, כאמור ע"ב מאגר הנתונים הקיים. יתרונותיה המובהקים של המערכת היא הן במהירות האבחון של הרכב נשוא העבירה, והן ביעילות ההפקה של הדוח.
פיתוח חדשני ומעניין, אם כי נראה די בוסרי, מסורבל וגם יקר מאוד, לאכיפת חניה המוגבלת בזמן, הודגם באמצעות התקנת חיישני גחון אל מקומות החניה ברחוב, כאשר מערכת בקרה מרכזית מסוגלת לדעת בכל רגע נתון האם הרכב משלם דמי חניה כנדרש, ואם לא, היא משגרת הודעת SMS אל הפקח ברחוב לגשת אל הרכב ולהגיש דוח.
חברה פורטוגלית הציגה רעיון חדשני כיצד אוכפים עבירות חניה בנתיב תחבורה ציבורית, באמצעות מצלמה עם מערכת LPR. המצלמה, מותקנת בתוך האוטובוסים, והיא מזהה ומתעדת מבעד לשמשה הקדמית ובמהירות נסיעה של עד 60 קמ"ש, רכב חונה אשר חורג מעל 20 ס"מ לתוך תחום המוגדר כנת"צ. פרטי הרכב ותמונתו נקלטים במערכת והיא משגרת ומפיקה דוח מסודר.
הפתעה נעימה הייתה לגלות, כי מבקרים רבים מכול העולם גילו התעניינות רבה בביתנה של חברת "איזיפארק" האירופאית. החברה, אשר פרוסה כיום בכ-22 מדינות באירופה, מספקת להן בעצם את אותם סוגי שירותים שניתנים כבר למעלה מעשור שנים בישראל ע"י החברות הוותיקות "פנגו" ו"סלופארק". "איזיפארק" הציגה בגאווה רבה שיטות תשלום סלולאריות ואחרות, עבור דמי החניה ותמורת טעינת סוללות של כלי רכב חשמליים. האפליקציה של החברה אינה מכילה עדיין אופציות מתקדמות מהן נהנה הנהג הישראלי כגון: שירות התרעה "זזתי" לניתוק אוטומטי של מנגנון התשלום כשהרכב יוצא מהחניה, אלא נשלחת הודעת SMS בלבד. גם עמלותיה של חברת "איזיפארק" מהרשות המקומית ומהנהג/לקוח בגין אספקת שירותים אלו, הינן הרבה יותר גבוהות ממה שגובות החברות הישראליות והן משולמות בנפרד עבור כל טרנזקציה שמופעלת.
בתחום החניה בחניונים Off Street , ניכר היה כי את עיקר תשומת הלב השקיעו החברות היצרניות בשנים האחרונות בפיתוח מערכות שונות המאפשרות מיצוי מיטבי ומרבי של פוטנציאל החניות הפנויות בכל נקודת זמן, וכן בהגברת היכולות הניהוליות, השליטה והבקרה על החניונים, כל זאת במגמה לשפר את חוויית החניה ללקוחות.
כך פגשנו ביתנים המדגימים שליטה ובקרה בשיטות שונות, לדוגמה: באמצעות חיישני גחון לרכב המוצמדים אל רצפת כל אחד מתאי החניה, או באמצעות מצלמות LPR רחבות זווית המחוברות לתקרת החניון ואשר כל אחת מהן מסוגלת לספק ולתעד מידע עדכני אודות בין 6 ל- 10 כלי רכב.
מספר יצרנים הציגו בתערוכה מערכות עזר משולבות, המבוססות על מצלמות אשר מסונכרנות עם שילוט אלקטרוני המתעדכן באופן רציף במצב תפוסת החניות, דבר המאפשר יעילות בניהול חניוני הרכב וכן מיצוי מיטבי ומרבי של פוטנציאל מקומות החניה.
כידוע, לצורך הפעלת חניונים תת קרקעיים נדרשת הפעלת מערכות רבות הצורכות אנרגיית חשמל בהיקפים עצומים (תאורה, מיזוג ואוורור, סינון, ועוד). במקביל, הולך ומתרחב שוק המכוניות החשמליות הנזקקות לעמדות הטענה בתוך החניונים. צריכת החשמל בכל חניון מתורגמת לעלויות גבוהות למרות שלא כל צרכני הקצה זקוקים לאנרגיה המרבית בו זמנית בכל שעות היממה.
חברת הייטק מברצלונה, פיתחה "קופסה שחורה" המיועדת להתקנה בכל חניון מודרני. באמצעות תוכנה מיוחדת, היא מסוגלת לווסת ולנתב את כמויות האנרגיה החשמלית המופקות עבור כל המערכות הפועלות בחניון ובו זמנית גם לספקן לטובת הנהגים בעמדות הטעינה החשמליות. השימוש במערכת זו, מהווה חיסכון משמעותי לבעלי החניון, באשר הוא מנצל היטב את התעריפים המשתנים לאורך שעות היממה (תעריפי עומס), מפחית בצורה משמעותית את הוצאות החשמל לתפעול החניון. מידת החיסכון שמושגת בשימוש ב"קופסה השחורה", אינה באה על חשבון יעילותו ונוחיותו של החניון.
ההתקדמות בתחום ייצור התמרורים, סימני הדרך והשילוט המותקן ברחוב ובחניונים, באה לידי ביטוי ע"י מספר רב של יצרנים.
למרות שניכרות בחו"ל פריצות דרך מעניינות כתוצאה מהשימוש בחומרים בעלי עמידות רבה בחום ובתנאי מזג אוויר קשים, וכן בעלי יכולת שימור לתקופות ממושכות, משום מה הם עדיין לא נמצאים בשימוש בישראל. איכויותיהם הגבוהות של החומרים, אשר חלקם אף מעורבים באלמנטים זרחניים, מעניקים שיפור משמעותי ליכולת הזיהוי של הסימונים בתנאי חשיכה.
חברה יפנית הציגה בתערוכה אביזרי דרך ואמצעי פריסה קלים, מהירים ומתוחכמים, המאפשרים לכוחות פיקוח ושיטור להקים תוך זמן קצר מאוד מכשולי דרך בכדי למנוע או להתגבר על פעולות טרור ואלימות בכבישים, כגון: שרשרות דוקרניות קלות וחדות, מחסומי-דרך גבוהים אך קלים לניוד והתקנה, לצורך פריסה קבועה או לפריסה ניידת, וכיוב'.
את ההצגה מחוץ לביתני התערוכה, "גנבה" המכונית הסולארית שפותחה ע"י סטודנטים מהנדסים מאוניברסיטת איינדהובן – הולנד, בתמיכתה של חברת " Siemens". המכונית אשר כוסתה בכל שטח הגג שלה בפאנלים סולאריים, הגיעה לתערוכה, לדברי הסטודנטים, לאחר שסיימה בהצלחה מבחן דרך ארוך ומייגע במדבריות השמש של מרוקו, שם היא נסעה ללא הפסק במהירויות גבוהות יחסית וגמעה לא פחות מ- 1,000 ק"מ ברציפות, ללא שום תקלה.נראה כי יותר מהמבקרים, היו המפתחים הסטודנטים בעצמם מרוצים מאוד מההתלהבות הסביבתית והציעו סיבוב ניסיון לכל מי שהתעניין.
ועד לתערוכת ה"Intertraffic" שתתקיים בשנה הבאה (17-19 ביוני 2025) במכסיקו, לא נותר לנו אלא להמשיך להתגאות ולהשתמש באמצעים המשוכללים שפותחו כאן בארץ, ולצפות להפתעות נוספות, אולי, בתערוכות הבאות.