ניצב אמנון אלקלעי בכנס חניה ותחבורה 2019 בירושלים

"מה שמטריד את האזרח: 25% - מטרדי התנועה, ומעל 10% אמרו שנושא החניה. מעל חצי מיליון איש או חצי מיליון אירועים המשטרה בשנה האחרונה, פתחה על אירועים שקשורים לחניה.  כלומר 1:5 אירועים שהמשטרה פותחת ועוסקת בהם, נדרשת להם, זה נושא של חניה".

בוקר טוב לכולם. נעים מאוד. אני רואה פה באירוע הזה הזדמנות בשביל זה אנחנו כאן. ואני ממשיך את מה שדובר לפני כןו, ואני פה רק בעניין נושא החניה. ולמה? הציבור הוא ציבור סובל. הציבור כיום הוא ציבור סובל מנושא החניה בצורה רחבה מאוד. אני חושב שאנחנו מרגישים את זה, אבל צריך לומר את זה ולראות את המספרים של זה. גם ראש העיר. בסקר עשינו במשטרה, עשינו סקר גדול מאוד. עשרות אלפי אנשים אומרים שזה הסקר הכי גדול. בדקנו מה מטריד את האזרח. נושא התנועה אחד הדברים הבולטים ביותר. מרחבי התנועה. מטרידים ביותר את האזרח במדינת ישראל, ש-25% אמרו שמטרדי התנועה, ומעל 10% אמרו שנושא החניה ספציפית. וזה תואם תואם מאוד לכמות הפניות. מעל חצי מיליון איש או חצי מיליון אירועים המשטרה בשנה האחרונה, פתחה על אירועים שקשורים לחניה. מעל חצי מיליון. זה בערך 1:5 אירועים שהמשטרה פותחת ועוסקת בהם, נדרשת להם, זה נושא של חניה.

אנחנו רואים גם תופעות אחרות. אנשים משתלטים, עושים פעולות יזומות ואפילו לעיתים זה מגיע לידי אלימות. רוצה לומר: נעשית בהפגנות. אבל היא שקטה. היא  החניה כרגע, יש זעקה ציבורית, שקטה. היא שקטה לא כי היא שקטה. היא זעקה ציבורית.

הדרכים שאנו מטפלים הן דרכים מאוד לא יעילות. אין להם שום אפקטיביות. כשאנו מדברים על מטרדי התנועה- אנו מדברים על כשאנחנו כמשטרה מדברים- מדברים על שלושה חלקים מרכזיים.  

התופעה של חסימות מעבר מתעצמת בצורה משמעותית מאוד.

אחד- זה מטרדי תנועה שבעיקר קורה שאנשים חונים בחניות פרטיות. לכאורה, בענין הזה, זה בכלל עבירה פלילית. יכולת האכיפה של עבירה פלילית אפשר לראות את המספרים למעלה של 2018 כמה אנשים אירועים פנו ולא כל אזרח פונה. ויש הרבה שפונים ל-106 כך שהנתונים הם חלקיים. הרבה מאוד אנשים פונים על חניה פרטית כי הם גרים בדרך כלל ליד מרכזים מסחריים, ליד כל מיני מקומות כאלו ואחרים. שכתוצאה מחוסר חניה שם, הולכים לחניות הפרטיות. אנחנו רואים רכב חונה באיסורכל מיני כאלה שחונים בכל מיני אדום לבן וחונים באוטובוסים וכו', רק על חלק מאוד מתקשרים. מקומות שמאוד מאוד מפריעים.  והחלק הכי מרכזי- זה כל מה שקשור לחסימות מעבר. שאדם בא וחונה וחוסם את האחרים. יש כמות אדירה. עכשיו, היות וזה מוצף, זה מציף ולפעמים יש 10-15 אירועים בו זמנית של דבר כזה. אז אמרתי- לגבי דרכי הטיפול- בעבירות חניה בבית פרטי זה מאוד מורכב. כי זו עבירה פלילית. אבל חשבו שגם אם נאכוף את העבירה פלילית- אוכלוסיות כאלו גדולות נהפוך לעבריינים במדינת ישראל?

בהקשר של העבירות חסימת מעבר ועבירות אחרות- בגלל קצב הגבוה מאוד בעיקר נותנים דו"חות מתקשרים לאנשים תיסע ואם לא נותנים לך דו"ח. זה לא יעיל. זה מאוד מקומי. זה לא נותן פתרון. לא שם הפתרון. גם כשעשינו פעילות יזומה, עמדו שוטרים ותראו שיש מקומות ממוקדים, גם כשעשו פעילות יזומה- זה מאוד מקומי לאותו זמן. רוצה לומר: שהתופעה מתעצמת בצורה משמעותית מאוד.

ניצב אלקלעי משטרת ישראל
ניצב אלקלעי משטרת ישראל

יש מחוזות במשטרת ישראל שבשנת 2019 כל קריאה שניה או שלישית שלה, המשטרה נדרשת לטפל בחניה. וירושלים נמצאת במקום הראשון". 

כל שנה ושנה, תסתכלו כמה עשרות אחוזים השנה רק השנה ב-2019 עשרות אחוזים מהאירוע עולה ועולה. יש מחוזות כבר  במשטרת ישראל שכל קריאה שניה או שלישית שלה, במקום שהמשטרה תתעסק בתאונות דרכים או באלימות או בדברים שמטרידים באמת את האזרח, המשטרה נדרשת לטפל בחניה. ירושלים, כב' ראש העיר, במקום הראשון. רוב המקומות שאנו מדברים עליהם הם הערים הגדולות. כשירושלים היא במקום הראשון. הנושא הזה עולה ועולה. אפשר גם למקד אני אומר.  תשימו לב שזה מרבית הדברים קורים בערים הגדולות. אפשר למקד יותר. זו דוגמא אגב, סתם דוגמא, אבל יש מיני דוגמאות רבות תושבים שמתקשרים על  מקום שבו הוא חניה במקום פרטי, שהם חונים בגלל שאם יש מרכז מסחרי באים אנשים וחונים בחניות הפרטיות. אין מחסום אין שום דבר שמונע. הדרך היחידה שהם עושים- פונים למשטרה. 100 פעם אחר פעם. 

גד ליאור- למשטרה יש סמכות במקום חניה פרטית?

 

אלקלעי- סמכות יש. הבעיה שאתה צריך להביא טאבו ולהוכיח שזו עבירה פלילית "השגת גבול". אפשר לראות, שהבעיות ממוקדות.

כלומר טיפול של הרשות מי שמתכננת וכו', פעולות של מניעה יכולות למנוע את הענין הזה. 

זו דוגמא בפתח תקוה. אפשר לראות על כל ערים וערים. יש דוגמא של באר שבע. רכב חונה באיסור. אפשר לראות בצבעים הצבע האדום מבליט. באשקלון. אפשר לבוא עם מפות משטרות לכל דבר ודבר. ולא רק להתקשר ל-100. לכן, אני אומר גם לכב' ראש העיר, אני מבין שיש מדיניות לטווח ארוך. יש זעקה ציבורית. הזעקה הציבורית הזאת היא על רקע הסיפור של חניות. הפתרון שכרגע ניתן, הוא פתרון בוא נגיד ככה לא אפקטיבי. במקום שנעסוק במקום שמשאב כזה יקר יעסוק בדבר כזה ניתן לעשות את זה אחרת.

יש דוגמאות גם ממקומות אחרים. אני חושב שהדבר המרכזי שצריך לעשות הוא מניעה. מניעה ומניעה. 

הרשות המקומית היא הגורם המוסמך המוביל יש להם את היכולת גם אכיפה מקצה לקצה. של ענין זה. התכנון, המניעה, האכיפה. האכיפה יוצרת הרתעה. אולי צריך במקומות מסוימים להגביר את האכיפה. 

דבר אחרון- רגולציה.

הסיפור של חניות הפרטיות שזה לא הגיוני לעשות את האנשים עבריינים פליליים זה לא מקום למשפט פלילי לדון בהם למישהו שחנה בחניה. אלא לעשות משהו אחר. לעשות עבירת תנועה- משהו שיותר זמין בכדי שבאמת יוכלו לטפל בזה. אני כאן כי ראיתי שיש הזדמנות. זאת הסיבה היחידה. הזדמנות לשים את הדברים על השולחן ולומר שאנו רוצים לעשות שינוי. ניתן לעשות שינוי ואני מקווה מאוד שזה יגיע לזה. 

דברים נוספים של ניצב אלקלעי בפאנל בכנס חניה ותחבורה

גד ליאור-אחד הדברים שאנחנו יודעים או שאנחנו סומכים הרבה מאוד על המשטרה- קודם דובר על זה האם יש לה או אין סמכות. לאחרונה הייתה החלטה בכנסת, שבה נאמר שהמשטרה יש לה סמכות לפנות כלי רכב של זאת אומרת שחוסמים נכים. אין זה אומר שמשטרה יש אפשרות לפנות כלי רכב שעומד על רוחב חניה 20 רכבים לא יכולים לצאת המשטרה באה ואין לה סמכות לעשות הרבה. אני אומר חד וחלק- שאתם ביקשתם מרשויות מקומות לפעול בענין הזה. ראשי עיר אישית סירבו להשתתף בחניות אסורות. 

ניצב אלקלעי: אני אענה. ראש עיר שלא מעונין לטפל בחסימות מעבר, לדעתי לא עושה את תפקידו. התושבים שלו יסבלו. למשטרה יש מנופים שונים שאנו מעדיפים לא להשתמש בהם. אנו מעדיפים לעשות זאת בהידברות עם התושבים המקומיים. אני באמת לא רוצה למנות כרגע רשימה בכדי לאלץ ראש רשות או לבקש ממנו או לגרום לו שיעשה זאת. בסוף זה חלק מהתפקיד של ראש הרשות גם כן לתכנן. ולא בכדי נתנו גם סמכויות לראשי רשויות כדי לאכוף. כל המעגל השלם קיים בתוך הרשות. גם תכנון, גם הסדרה וגם יכולות אכיפה. אז אני חושב שהתפקיד הזה הוא תפקיד מרכזי של הרשות. המשטרה נקלעת מתוך אחריתו ציבורית למנוע אלימות.

אני חושב שפשוט במקום שבו לא יהיו הסדרים ראויים, חד משמעי- המקום הזה אנשים ידירו את עצמם מהמקום הזה. חלק מהאנשים לא מגיעים לאירועים מופעים מרכזי מסחר בגלל בעיות חניה.

הדבר השלישי- אלימות כמובן. ולכן אנחנו מקווים ואני מניח ושמעתי את עיריית ירושלים כרגע, שיש כוונה כזאת. ביחס בעיקר לעיריית ירושלים- וודאי שצריך לעבוד עליו. 

הדבר השני- יש הסדרים שניתן לטפל בהם. אני יכול לתת הרבה דוגמאות מקום שעשו הסדרים ראויים קולנוע, תיאטרון מגרש כדורגל וההסדרים אפשרו למנוע מעבר. מצד שני אפשרו לאנשים להגיע למקום. מקומות שיודעים למפות. 

נושא הסברה והכוונה של אנשים. אכיפה היא אכיפה עירונית שצריכה לתת ביטוי ראוי. יש רשויות שאומרות עד 19:00 אוכפים ומעבר לא אוכפים. בסוף רואים שהרבה מהאירועים קורים אחר כך ומאפשרים לכל אחד לעשות את הדבר. 

 

גד ליאור- צריך לעבוד בחכמה. למשל הוזמנתי לקבלת פנים אצל השגריר האירופי אין חניה, 400 כלי רכב הוכוונו על ידי מאבטחים לעמוד על מדרכות. כל מי שהגיע לכלי הרכב מצב דו"ח על השמשה, של עיריית הרצליה. 400 מכוניות קיבלו דו"חות על זה שעמדו לקבלת פנים.

עיריית ירושלים נוהגת בחכמה, אני אוהב כדורגל כשיש משחק בטדי יש מכוניות לא מעטות שעומדות על מדרכות בעיקר ביום שישי בצהריים לא מפריע לאף אחד, ואכן העירייה לא רושמת דו"חות יש מקומות אחרים שכן רושמים. צריך פשוט לדעתי, שהמשטרה תעבוד  בחכמה. לפעמים האדום לבן לא מחייב גרירה או הרחקה. אני גם חייתי בחו"ל ואני מבקר לא מעט, אחד הדברים המרתיעים ביותר, זה לא לגרור מכונית ממקום שאלא אם אין ברירה שהיא עומדת במקום אסור. זה להטיל קנסות. בגרמניה יש קנסות של 2,000 יורו על מכוניות שעומדות במקום המפריע לתנועה. יותר הוא לא לעמוד שם וגם לא חבריו. כאן אתה מקבל 100 ₪ 200 ₪ אז עומדים וחוסמים.

ניצב אלקלעי- בחלק מהמקומות זה עבד. בהרבה מקומות זה לא עבד. לא כל הרשויות נרתמו לגרירות לא פעם ולא פעמיים נאלצנו לעשות זאת בעצמנו. אכיפה של עבירות חניה המשטרה אמונה אתה רוצה אמצעי חברתי כזה יקר, שיעסוק בתאונות אלימות. כתיעדוף לא. אנחנו כן אוכפים מכמה סיבות. ברגע שיש סכנה או הפרעת תנועה חמורה אוכפים וגם גוררים אם נדרש. זה כן עושים. אבל זה לא כתעדוף. יש בשביל זה רשויות שהרשויות צריכות לעשות זאת מקצה לקצה. ברגע שאתה נחשף ואתה מודע לבעיה ואתה יודע איפה הציבור כואב לו ואיפה פוגע בו- אתה תיתן פתרון. לא סתם אמרתי שניתן לעשות בהסדרים נכונים אפשר למצוא פתרונות למקומות שדיברנו עליהם.

אתה עושה לפעמים גדר- זה מונע חסימות כפולות. לא עוסקים בזה. ברגע שתהיה מודעות ותחושה של אחריות שזה אחריות שלהם, מקצה לקצה, זה ישנה את העניין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.