iparking

iparking

חניה תנועה ותחבורה

עיריית תל אביב- יפו: מבצע אכיפה נרחב נגד עברייני רכיבה בכלים חשמליים

פי שלושה פקחים בדגש על החרמת כלים דו-גלגליים חשמליים ופריסת פקחים בנקודות חמות ברחבי העיר 

שמים סוף לרכיבה הפרועה על המדרכות ועל השבילים: לרגל חופשת הקיץ פתחה עיריית תל אביב- יפו במבצע אכיפה נרחב נגד עברייני רכיבה. המבצע מובל על ידי האגף הפיקוח עירוני  בשיתוף אגף סל"ע (הסיירת לביטחון עירוני), ייערך בחודשים יולי- אוגוסט. במהלך חודשים אלה תתוגבר יחידת התנועה של אגף הפיקוח פי שלושה והפקחים יתפרסו בנקודות חמות ברחבי העיר, בעיקר בלב העיר וביפו.

המטרות שהציבה עיריית תל אביב-יפו: צמצום מספר הפגיעות בהולכי הרגל ושמירה על בטיחות הרוכבים. המבצע יתמקד באכיפה ללא פשרות במדרכות ועל שבילי אופניים, תוך חלוקת קנסות ותפיסת הכלים והחרמתם. כבר ביום  הראשון של המבצע נרשמו כ-540 דו"חות והוחרמו 12 כלים חשמליים.

תל אביב- יפו היא הרשות הראשונה שהובילה לחקיקה ראשית לאכיפה בנושאים המונעים סכנת חיים (שימוש בקסדה, הרכבה, שימוש בנייד, נהיגה בניגוד לנסיעה ועוד), והיא ממשיכה במלחמתה נגד רכיבה בלתי חוקית של רוכבי קורקינטים ואופניים חשמליים במדרכות, בשבילי הליכה להולכי רגל ובשבילי אופניים.

"כמו ערים רבות בעולם, מעודדת העירייה את השימוש באמצעי תחבורה חלופיים לרכב הפרטי, לרבות אופניים וכלים זעירים. המגמה שהחלה בשנים האחרונות התרחבה עם גידול מתמיד בכמות המשתמשים, כולל קהלים חדשים שנהנים מתשתיות משופרות וניידות נוחה, זולה ומהירה.", נמסר מהעירייה.

בעיר תל אביב-יפו מתבצעות כ-170 אלף רכיבות אופניים וקורקינטים ביום. כמו כן, על פי הנתונים, הכלים השיתופיים מבצעים בעיר יותר ממיליון נסיעות בחודש וכשליש מהן מחליפות נסיעות של רכב פרטי. כלומר, מדי יום נחסכות בעיר כ-10,000 נסיעות ברכב פרטי. 

"אנו מודעים לאתגרים הניצבים בפתחנו ועושים הכול כדי למגר את תופעת הרכיבה הפרועה ולהסדיר באופן חוקי את נושא רכיבת הכלים החשמליים.  מזה 5 שנים עושה העירייה מאמצים אדירים מול המדינה לחייב בחוק לוחיות זיהוי לכלים חשמליים ומנסה לסייע ככל הניתן להסדיר נושא זה שהוא ראשון במעלה. בהזדמנות זו, אנו שבים וקוראים למשרד התחבורה ולמשרד לביטחון פנים להביא בהקדם את החוק לאישור הכנסת, כך שנוכל לאכוף ביתר שאת את אלה שלוקחים את החוק לידיים, רוכבים על המדרכות ובכך מסכנים את הולכי הרגל".

ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי: "האופניים והקורקינטים הפכו לאלטרנטיבה אמיתית לרכב הפרטי, והשימוש בהם רק הולך וגדל. עם זאת, מדרכות העיר נועדו בראש ובראשונה להולכי ולהולכות הרגל והן אינן הפקר. לא ניתן להשלים עם תופעות של נסיעה פרועה, לא חוקית ומסוכנת. כבר שנים שאנו בעירייה, לוחצים על משרד התחבורה לקדם תהליך שבמסגרתו יחויב כל דו גלגלי חשמלי במדינה במספר רישוי ויהיה ניתן לאכיפה. כולי תקווה שהנושא, שהוא מציל חיים, ייפתר. ברגע שמשרד התחבורה יחייב לוחיות רישוי לדו גלגליים חשמליים, נוכל להרחיב את האכיפה כנגד הרכיבה הלא חוקית בכל הכוח שברשותנו, שכן בטיחות כלל משתמשי הדרך ובראשם הולכות והולכי הרגל היא בנפשנו."

סגנית ראש העירייה ומחזיקת תיק התחבורה, מיטל להבי: "יותר מ-9 שנים עברו מאז נכנסו הכלים הזעירים החשמליים לחיינו בעוצמה שמשפיעה על כלל משתמשי הדרך במרחב הציבורי. אין ספק שהמציאות ברחובות מקדימה את הרגולציה! הגיע הזמן לעשות סדר בבלגן ולייצר הסדרה לכל סוגי הכלים לפי משקל, רוחב ומהירות ולחייב את כל סוגי הכלים הזעירים בלוחית רישוי או צ'יפ כאמצעי זיהוי, לחייב רישום הכלים בשלב המכירה ולקדם אכיפה על חנויות שמוכרות כלים לא תקניים, זאת, לצד פיתוח אמצעי אכיפה אלקטרונית שיתמקדו במהירות הרכיבה כדי למקד את האכיפה ברכיבה בריונית. לא ברורה ההשתהות שגובה חיי אדם ומייצרת פחד ברחובות. במצב האבסורדי הקיים גם גורמים ממסדיים משתמשים בכלים שאין עליהם תקינה". 

באשר לשאלה מה עושה העירייה כדי לעשות כדי לשמור על הביטחון ועל הבטיחות של כלל משתמשי הדרך, נמסר:

  • הוקמה יחידת תנועה באגף הפיקוח, שכל עיסוקה אכיפת עבירות תנועה של דו-גלגלי חשמלי ואופנועים באמצעות רישום קנסות ותפיסת הכלים והחרמתם, תוך שילוב אכיפה באמצעים אלקטרוניים.
  • העירייה פועלת נמרצות מול הממשלה והצלחנו כבר להרחיב את סמכויות האכיפה של פקחי הרשויות המקומיות, ובנוסף לכך, ברגולציה מקומית, חייבנו את חברות הכלים השיתופיים להציב לוחית זיהוי על כליהן.
  • הגענו להסכמה עם חברת וולט שמספרי הרישוי של השליחים יהיו חשופים על גבי תיק המשלוח, ובכך אפשר יהיה לאכוף עבירות תנועה חמורות שהם ביצעו ואף להפסיק את עבודתם בחברה.
  • בשנת 2022 רשמו פקחי אגף הפיקוח בעירייה 40,000 דו"חות לעבירות שבוצעו על ידי רוכבים.
  • מתחילת 2023 נרשמו ע"י הפקחים כ-20,000 דו"חות, מתוכם: כ-13,200 דו"חות בגין רכיבה על קורקינטים ואופניים חשמליים במדרכה וכ-3,200 דו"חות בגין רכיבה על קורקינטים ואופניים חשמליים ללא קסדה, כ-2,500 דו"חות בגין רכיבה על אופנוע במדרכה או בשביל אופניים.
  • בשנת 2022 הוחרמו יותר מ-1,400 כלים חשמליים מעבירות חמורות. במהלך 2023 הוחרמו עד כה יותר  מ-465 כלים חשמליים מעבירות חמורות.
  • עד כה נסללו וסומנו כ-170 ק"מ של שבילי אופניים ברחבי העיר.
  • סקרים שביצענו מצביעים על כך שהימצאות שבילי אופניים מצמצמת פי 5 רכיבת חשמליים במדרכות, ואפשר לזהות ירידה משמעותית מ- 88% רכיבה על מדרכה ל- 10% רכיבה על מדרכה.
  • פיתחנו מערכת טכנולוגית של מצלמות לאכיפת דו גלגלי עם מספרי רישוי וזיהוי, תוך שימוש במצלמות ניידות (מדלגות) ועל חצובות; וחייבנו את חברות הכלים השיתופיים להעביר אלינו את פרטיהם של עברייני הרכיבה שנתפסו במצלמות.
  • מדי שבוע נאספים 1000-800 כלים חשמליים שיתופים שאינם חונים במקומות המותרים ונשלחים דו"חות למפעילים.
  • הרחבנו את רשימת האזורים שממותני (עד 15 קמ"ש) ואסורי תנועה לכלים חשמליים. בין האזורים הממותנים אפשר למצוא את גשרי ווקופ ורדינג, שוקי התקווה ולוינסקי, רחוב נווה שאנן, מרכז סוזן דלאל, גן מאיר, גן העצמאות, פארק מדרון יפו ושוק הפשפשים. בין האזורים שאסורים לתנועה אפשר למצוא את רביעיית פלורנטין, כיכר באזל, טיילות תל ברוך וצ'ארלס קלור, גשר ראש ציפור ורחוב אבא קובנר.
  •  הקורקינטים אינם הבעיה – הרוכבים שרוכבים שלא כחוק הם הבעיה. קורקינטים הם אלטרנטיבה טובה להתניידות עירונית ירוקה, לחיסכון בזמן ולפחות מכוניות על הכביש.
  • גם חברות השכרת הקורקינטים חיוניות – כי בלעדיהן היו פה רק קורקינטים פרטיים ללא רגולציה, ואילו עם חברות ההשכרה אנחנו יכולים לשלוט בכלים באופן נרחב (החל בהאטת מהירויות ואף חסימת כניסה לאזורים מסוימים, המשך בהסדרת קסדה ולוחיות רישוי, דרך סריקת תעודת זהות והגבלת גיל משתמש, איכות ותקינות הכלי כולל פנסים וברקסים וכמובן – מהירות נסיעה המוגבלת ל-25 קמ"ש).
    כל עוד נסיעה על קורקינטים בישראל היא חוקית ולא מפוקחת, זה המצב שעלינו, כעירייה, להתמודד איתו – ואנחנו עושים את מרב המאמצים!

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן