ראש העיר משה ליאון בכנס ישראל לחניה תנועה ותחבורה 2019 : "הולכים להשקיע בירושלים בשנים הקרובות 30 מיליארד ₪".
בוקר טוב לכולם.
אני רואה פה אנשים מכובדים גם חברי מועצה שאחראים על הנושא, דודי זוהר אחראי על תיק התחבורה, עו"ד יוסי חביליו שהוא אחראי על תיק החניה. קציני משטרה נכבדים. קהל נכבד. אני מאוד שמח ונרגש, לפתוח את הכנס הזה. הוא כנס תחבורה. חשוב ביותר.
ובטח לומר לכם, שהמקום כאן, ירושלים, שבו אנחנו מארחים את הכנס, זה בהחלט המקום הראוי, כי אנחנו הולכים לקדם את התחבורה בשנים הקרובות, מה שלא קורה בשום מקום בארץ. אני לא מדבר על הכבישים הבין עירוניים. אני מדבר על הערים.
מה שלא קורה בשום מקום בארץ, המסיביות שתהיה פה, של שיפור התחבורה. תהיה פשוט באופן משמעותי ביותר והולכים להשקיע כאן בירושלים בשנים הקרובות 30 מיליארד ₪. סכום לא פשוט, סכום גדול מאוד, סכום שגם קשה להוציאו. לצורך כך, יש לנו חברה אחת גדולה, חברה מבצעת. מוריה. שעושה עבודה נפלאה. בירושלים.
היא למעשה לקחה את הפיקוד על ביצוע הפרוייקטים הללו, יש לנו למעשה כרגע שני קווי רכבת קלה חשובים ביותר, מחדל של שנים, הקו האדום היה כבר מזמן צריך לעצור בבית החולים הדסה. בצד השני, במקום פסגת זאב, הוא היה צריך לעצור בנווה יעקב. פספסנו את זה. מעל עשר שנים מכל מיני סיבות. זה פשוט מחדל, טעות פספוס גדול מאוד לעיר. עכשיו סוף סוף אנחנו יוצאים לעבודה על הקו, למעשה כבר המכרז בוצע. המכרז יצא כבר.
וגם נבחר עד כמה שאני זוכר נבחר מבצע. קבלן מבצע. אז קודם כל הקו הזה סוף סוף יושלם לנו. לאחר מכן, יש את הקו הירוק, הקו הידוע כשיעבור מקצה לקצה בעיר. ועליו גם עובדים. בנוסף לכך, יש כמובן גם את הקו הכחול. והקו הסגול שאני מאוד רוצה. לא יודע עד כמה אתם יורדים לעומקו של נושא- מדובר במיזמים שהולכים להפוך את העיר.
אין עיר כל מתאימה לתחבורה ציבורית כמו ירושלים.
אין עיר כל מתאימה לתחבורה ציבורית כמו ירושלים. בגלל ההרכב הסוציו אקונומי שלה, יש מאות אלפי משתמשים בתחבורה הציבורית. וככל שאנחנו נשפר את התחבורה הציבורית כך שהיא תהיה נגישה לכלל הציבור, כלומר: אחד כמוני שירד בבוקר ויהיה לו קו אוטובוס מה שאנחנו אגב עובדים על כך שבימים אלה יש מכרז באוויר של קווי אוטובוס חדשים לירושלים, שהם גם אמורים לשפר באופן משמעותי לעשות הפיכה בכל מה שקשור לקווי האוטובוס בירושלים. גם קווי האוטובוס, אתה יוצא מהבית – אתה עולה על אוטובוס לאחר מכן או לרכבת הקלה. ולמעשה, ברגע שאנחנו גם משלימים את מקומות התעסוקה כאן, אנחנו יווצר מצב אני מאמין שזה יהיה בעשור הקרוב, שמספר כלי הרכב יקטנו פה על הכביש.
אנחנו פשוט מאוד לאחר מכן, אנחנו כבר נעשה את הכל על מנת להקטין את כלי הרכב על הכבישים. אין שום סיבה שאם התחבורה הציבורית היא טובה, אם לדוגמא יש את קאר 2 גו, משום מה, אין שיתוף פעולה בין ירושלים לתל אביב. תל אביב אם אני לוקח קאר טו גו בתל אביב אני רק יכול להישאר בתל אביב. אם אני רוצה לקחת לירושלים ולהשאיר את הרכב בירושלים זה לא ניתן. ישבתי עם רון חולדאי, הוא אמר אין סיבה בעולם צריכים לעשות שיתוף פעולה. גם כשעושים שיתוף פעולה, גם בונים סיבה טובה למעשה לוותר בכלל על כלי רכב פרטי שלנו. ולכן אני בחזון שלי, בעשור הקרוב, המטרה היא לעשות הכל. להשקיע מיליארדים של שקלים, ולהנגיש כמה שיותר את התחבורה הציבורית. אגב אני חושב שזה צריך להיות בכל מדינת ישראל. לא רק אצלנו בירושלים. אבל אני ראש העיר ירושלים אני דואג לירושלים, וזאת המטרה שלי. לצורך כך אנו יושבים שעות על גבי שעות, גם עם משרד התחבורה, וגם עם החברות שמתעסקות עם זה. אצלנו בעיר. ועושים הכל על מנת לזרז תהליכים.
בשנת 2019, שילשתי את התקציב של ריבוד כבישים. התקציב היה שנה שעברה 48 מיליון ₪ השנה 150 מיליון ₪.
אני אתן לכם עוד מספר דברים שאנחנו עושים. יש את הנושא של הנת"צים. אם אנחנו נעשה נת"צים באמת משמעותיים- זה כמובן אמור לשפר באופן משמעותי את ההנגשה לתחבורה הציבורית. כי אז אתה יודע שאתה נוסע באוטובוס אתה נוסע מהר יותר. אנו ממש בימים אלה, אנחנו עובדים מאוד קשה גם בכניסה לעיר, שיהיה חיבור מהכניסה לעיר לירמיהו, שיהיה נת"צ אחד שלמעשה ישחרר את התחבורה הציבורית. שתוכל לנסוע חופשי. כלומר: אנחנו למעשה באמת, תוקפים מכל הכיוונים איפה שאפשר לבצע אנו מבצעים. אני חייב פה לומר, שיש לנו עזרה ממשלתית רחבה מאוד בנושא הזה. הממשלה ממש אנחנו עובדים, יחד עם משרד התחבורה. יד ביד עם משרד האוצר ובנושאים האלה, רק תעבוד. ותראה תוצאות. מה שחשוב זה בסופו של דבר הבעיה יותר נכון, שבתקופה הקרובה אנו הולכים לסבול בטח בכניסה לעיר, כמו שאתם יודעים אנחנו שמה הולכים לסגור את רחוב שזר. הולך להיות בלאגן גדול. בסוף הבלאגן הזה אנחנו מכוונים שקודם כל שהבלאגן יהיה כמה שיותר קצר- שבסופו של דבר יהיה הרבה יותר נוח לנסוע כאן בירושלים.
בנוסף לכך אנחנו גם יש פה מחלה קשה מאוד, של הכבישים בירושלים. הכבישים הוזנחו בשנים האחרונות באופן משמעותי. אני בשנת 2019, שילשתי את התקציב של ריבוד כבישים. מה שנשמע לכאורה פשוט. התקציב היה שנה שעברה 48 מיליון ₪ השנה 150 מיליון ₪. כשאנו מדברים על ריבוד כבישים- אנו מדברים מקצה לקצה, כולל מדרכות, תאורה, ספסלים. לעשות את הכבישים ואת הרחובות בעיר עצמה יפים ונגישים לציבור.
חניה- חניה אין ספק, שזאת בעיה קשה מאוד. מצד אחד אני אומר לכם שהחזון שלי זה שאנחנו נצטרך כמה שפחות כלי רכב פרטיים וכמה שיותר תחבורה ציבורית. ואני מקווה מאוד שבאמת, לאחר שאנחנו נגיע להשגים הללו של כל מה שקבעו שיפעלו מספר כלי רכב, אבל אנו מדברים על תקופה. מדברים על תקופה של לפחות אני מאמין בצורה האופטימית בין 5-8 שנים שעדין אנחנו צריכים לדאוג לחניות ושתהיה הרבה חניה. אז קודם כל, יש לנו בעיריה מחזיק תיק שעובד בצורה נלהבת על הנושא, יוסי חביליו, מקווה שתשמעו אותו בהמשך.אתם תשמעו אותו היום אני שומע אותו כל יום. כל יום זה בנושא חניה. מה אנחנו יכולים לעשות לחניה.
הצלחנו בארבעה חודשים להעיף 1,000 כלי רכב שהיו גרוטאות. תחשבו 1,000 כלי רכב שווה ל-1,000 מקומות חניה. זה מספר משמעותי מאוד.
מצד אחד זה נושא כאוב מאוד כי התושבים כשמגיעים בלילה הביתה הם רוצים להחנות בצורה מסודרת את כלי הרכב שלהם. אבל, מצד שני, אין שטחים. אז קודם כל אנחנו החלטנו לערוך סקר מיוחד, פשוט לעבור מטר מטר בכל העיר ולראות היכן אפשר להגדיל את החניות, את מספר החניות. אני מקווה שהסקר הזה יביא לתוצאה משמעותית, תוצאה של הגדלת החניות.
אנחנו גם הולכים לבנות לאחר הסקר הזה, אנחנו נשתדל לבנות עוד חניונים ציבוריים. אבל מה שחשוב זה, שאתן לכם דוגמא קלה,. הגרוטאות רכב היו פה בארבעת החודשים האחרונים, אני עשיתי מבצע לסילוק גרוטאות הרכב. הצלחנו בארבעה חודשים להעיף 1,000 כלי רכב שהיו גרוטאות. תחשבו 1,000 כלי רכב שווה ל-1,000 מקומות חניה. זה מספר משמעותי מאוד. אז אנחנו הולכים לטפל בנושא. לא הולכים להמציא את הגלגל. מצד שני לעשות עבודה סיזיפית כך שנוכל לדאוג לתקופה, לשנים הקרובות- זה חתיכת שנים לא צחוק. זה הרבה שנים. לדאוג לחניה לציבור. אבל בהחלט אני רואה שלמחרת, התחבורה הציבורית שתהיה לנו- אנחנו בהחלט נקטין את תקן החניה בבניינים. אנחנו נעודד כמה שיותר כלי רכב ציבוריים. להשתמש בתחבורה הציבורית.
כך שבעיית החניה היא בסופו של דבר- תרד. אני רוצה להודות לכל המארגנים של האירוע הזה. אין ספק שירושלים בהחלט הולכת להיות עיר מובילה בכל מה שקשור לתחבורה. ואני מאחל לכם יום פורה. תודה רבה לכם.
מנחה הכנס גד ליאור- אדוני ראש העיר, לפני שבאת, אמרתי פה משהו שאתה חייב לשמוע גם. אין הרבה כנסים בירושלים לצערנו. לצערנו הרב. הוכרזה כבירת ישראל לפני 71 שנה, אפילו מדינות אחרות מכירות בה. אני חושב שמגיעה מילה טובה למר פיני קבסה, שמקפיד לקיים את הכנס הזה בירושלים. וזה לא קל. אני רוצה לומר לך שרוב המשתתפים פה, הרוב המכריע מגיעים מגוש דן. יש לנו מחיפה, ממקומות אחרים. לא פשוט לקיים פה כנס. אחת הסיבות ואני אומר חד וחלק, עדין שיבושים בתנועה, וכמובן חוסר בחניה. אם המנחה היה צריך לחפש הבוקר הרבה חניה כי אין באיזור, אז זאת בעיה שצריך לנסות ולפתור. משה ליאון אותך מסיעים. אבל אני אומר אנשים שמגיעים לירושלים, אני אומר חד וחלק. כב' ראש העיר, כוונותיך טובות מאוד.
תחבורה ציבורית. עד אז צריך לדאוג שתחבורה פרטית ומקומות חניה יהיו בעיר ולא להגביל לפי שעה. זאת דעתי. אני מניח שדעתם של רבים. כל זמן שאין תחבורה, אתה יודע מה בנוכחותך אספר סיפור קטן מאוד שתבין איך במדינה לא מתאמים כלום. אתמול בערב היה חצי גמר אירווזיון החליטו להזמין 600 ילדים ובני נוער מהדרום רובם מעוטף עזה, כדי לבוא. אחר כך מה מתברר? זה נגמר ב-00:30 בלילה רק אין אוטובוסים ואין רכבות להחזיר אותם. ואז בהתערבות התקשורת, רכבת ישראל הסכימה להוציא רכבת. לאן היא הוציאה את הרכבת? לאשקלון. זה 40 דקות לנסוע אלינו ממילא אצטרך לנסוע עם האוטו. זאת אומרת יש כוונות טובות אין תיאום. הדבר העיקרי שצריך לעשות- תיאום. כשיש משחק גמר גביע או משחק חשוב בטדי, לדאוג שאחר כך האנשים יפוזרו לבתיהם. אגב בירושלים זה יותר טוב ממקומות אחרים. אני אוהב כדורגל משחק נגמר בעשרה לשתים עשרה רכבת אחרונה לא הוסיפו רכבת. עכשיו אגב, הם מתקדמים יש גמר גביע מקווה שיתפזרו כמו שצריך. אז אדוני ראש העיר יש לך לפחות עכשיו 5 שנים, לעשות את הדברים האלה. אני בטוח שתעשה טוב.