שולחן עגול בכנס ישראל לחניה תנועה ותחבורה 2023: מתקני חניה מכניים ואוטומטיים כפתרונות חניה לפרוייקטי נדל"ן בישראל
שולחן עגול ייחודי נערך השנה בכנס ישראל לחניה תנועה ותחבורה 2023 והוא עסק בנושא מתקני חניה מכניים ואוטומטיים כפתרונות חניה לפרוייקטי נדל"ן בישראל. בין האספקטים בדיון: סקירת מתקני החניה והתאמתם לפרוייקטי נדלן, עלויות, בטיחות, בדיקות ומעקב, הנחיות כיבוי אש, טעינה חשמלית לרכבים במתקן, שליטה וניטור תקלות מרחוק, אוורור, בניה בתוך מים – הידרולוגיה, חוסר אחידות בין הערים. סביב השולחן ישבו כ-25 אנשים יועצים העוסקים בתחום זה, נציגי חברות שונות, ולקוחות שהיו מעוניינים בפתרונות חניה מתאימים ומידע עדכני לפרוייקטי נדל"ן.
יושב ראש השולחן העגול, יוסי אליעזר, יועץ מומחה בתחום מערכות החניה הוביל בדיון את הצורך לשיתוף פעולה בין החברות
לשיפור ולתיקון ההנחיות ו/או הוראות שבהם קיימת אי התאמה וסתירות. הוא אמר כבר בתחילתו של המפגש כי הציב שתי מטרות לעצמו: "את הראשונה השגתי עוד לפני שהחל הדיון "לגרום לכך שנציגי החברות המובילים את תחום מתקני החניה בארץ ישבו יחד סביב שולחן אחד על מנת לקדם ביחד את כל מה שטעון שיפור ובהירות".
אליעזר פרס את עיקרי הנושאים שעלו בשולחן העגול כדלקמן:
הדיון בשולחן נסוב בין היתר סביב הנחיות התכנון פרק ה' בנוגע לחוסר אחידות בין הרשויות הקשור להנחיות אלה. על כך שקיימות רשויות שמאשרות שילוב רכבים בגובה מסויים ואילו האחרות בגובה אחר. כמו כן קיימות רשויות שהחליטו לא לאשר בכלל פתרונות חניה במתקנים, לעומת רשויות שמאשרות מתקנים בתמ"א 38 ולא בבנייה חדשה. המשתתפים הסכימו על כך שיש לפעול ולגרום לאחידות בין כל הרשויות.
בנוגע להנחיות הבטיחות – כיבוי אש 509ב' – הוסכם כי הנחיות אלה הן בגדר טיוטה בלבד ושינויים נוספו במהלך השנים כסיכומי ישיבות של הנציבות. עדכון ו/או שינויים בהנחיות אינם מפורסמים באופן מסודר מה שגורם לתוכניות שמוגשות להידחות לאחר שסונכרנו עם כל המערכות של הבניין. כך לדוגמא : לאחרונה נדחו תוכניות שבהם משולבים מדרגות טרפזיות עם שיפוע של 60 מעלות של פי ההנחיות מאושרות בחניון ששטחו קטן מ 200 מ"ר. בדיון עצמו נכח טפסר משנה ברוך יונה– ראש מחלקת הגנה מאש במחוז ירושלים, אמר יונה כי "בעוד כשנתיים וחצי יהיו תקנות חדשות".
חברי השולחן החליטו כי יש לפעול בנוגע לתקן ישראלי ת"י 5437 שבשלב זה הוא עדיין וולונטרי. הוסכם כי יש לפעול להפיכתו לתקן חוקי ומחייב.
ביקורת בודק מוסמך – בפועל קיימת חובה לבצע ביקורת למתקנים המותקנים בבנייני משרדים ו/או מסחר אך לא לבנייני מגורים. חברי השולחן הסכימו כי יש לפעול מול משרד הת"מת לעדכון ההנחיה ולהפיכתה לחוק כפי שמקובל במעליות. בדיקה המתקנים מתבצעת כל 12 חודשים, להבהיר מעליות כל 6 חודשים מה דינו של מתקן חניה אוטומטי שהמשתמש עומד עם הרכב ע"ג המעלית (אמנם לא יורד עם המעלית אך עומד עם הרכב עליה).
חוק התכנון והבנייה – חוק התכנון והבנייה חל על סביבת המתקנים בכל הקשור למעקות ומסעדים יש לבדוק ולהכיל בתסקיר הבודק המוסמך.
שרות ותחזוקה – יש לחייב תחזוקה ושירות כפי שמקובל במעליות "לא לאפשר שימוש במתקן שאינו בתחזוקה קבועה". קיימת סכנה מוחשית להשתמש במתקנים שאינם מטופלים בהתאם להוראות היצרן.
אמנת שירות אחידה לכל החברות
טעינה חשמלית – כיום אין הנחיות ברורות לכמות הרכבים הנדרשת במתקן חניה אוטומטי, משקל הסוללה משפיע משמעותית על משקל הרכב מתקני החניה מתוכננים בד"כ למשקל 2000 ק"ג- 2300 ק"ג בזמן שמשקל רכב חשמלי כ 2500 ק"ג.
הוסכם על דעת חברי השולחן העגול, כי קיים אינטרס משותף לכל החברות לפעול יחד כגוף אחד מול הרשויות, משרד העבודה תמ"ת, משרד התחבורה. ושכל הפעילות המשותפת מחויבת להיות בהתאם למגבלות החוק.
בין משתתפי השולחן:
טפסר משנה ברוך יונה– ראש מחלקת הגנה מאש במחוז ירושלים, כבאות והצלה.
אפי מגן-סמנכ"ל הנדסה חברת פרומוט
שלום מימון – מנכ"ל אלקטרה פתרונות חניה
עודד סדן– מנכ"ל חברת שקמה
מוטי בוזקר – מהנדס יועץ בטיחות ואינסטלציה
סורין ארדץ – מנכ"ל חברת חניה אורבנית
אייל חפץ – סמנכ"ל הנדסה חברת פרקומט
יאיר גולדברג–סמנכ"ל שיווק ומכירות יוטרון פארקינג.
בראש השולחן העגול- יוסי אליעזר, יועץ מומחה בתחום מערכות החניה
![](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_auto,q_glossy,ret_img,w_800,h_533/https://iparking.co.il/wp-content/uploads/2022/04/347783816_1582926825524502_5148761817865271546_n.jpg)
סמנכ"ל הנדסה של חברת פרקומט אינטרנשיונל, אייל חפץ התייחס לדיון ואמר כי שמח על קיומו של השולחן העגול בנושא זה.
חפץ: "נושאי הבטיחות שהעלית והקשר ההדוק בין דרישות כיבוי אש, המשתנות חדשות לבקרים, ואף בין מחוזות שונים, לבין הדרישות התכנוניות של מתקן חניה רובוטי, מדובר בנושא חשוב ומורכב מאוד, הדורש שיתוף פעולה עמוק בין חברות מתקני החניה לבין יועצי הבטיחות המייצגים את דרישות כיבוי האש.
בנוסף, דובר על הנושא החם בעולם מתקני החניה הרובוטים בארץ ובעולם, נושא טעינת רכבים חשמליים במתקני חניה. בנושא זה הצגנו שפרקומט, כמובילה את תחום החניונים הרובוטיים בישראל, ונמצאת בראש חץ הפיתוח והיישום של טעינת רכבים חשמליים במתקני חניה רובוטיים. כמו כן שפתרון טעינת הרכבים הינו מורכב וייחודי, ומחייב עמידה בתקנים מחמירים וקשיחים של עולם הרכב, פרקומט היום טוענת רכבים חשמליים במספר רב של מתקני חניה רובטיים, ומציגה פתרון משולב של טעינת רכבים, הן בחניוני מגשים והן בחניונים "ללא מגשים".
חפץ הסביר בשולחן העגול שתחום טעינת הרכבים מתפתח ומשתנה עצם היותו תחום חדש יחסית בעולם הטכנולוגי, ולשם כך, חברת פרקומט פתחה חברת בת העוסקת 100% מזמנה רק בפיתוח מערכות טעינה ייחודיות לעולם הרכבים החשמליים.
סורין ארדץ מנכ"לית חברת חניה אורבנית הודתה ליוסי אליעזר על הכינוס המיוחד. "למדנו קצת, בעיקר בתחום הנחיות כיבוי אש, גם למדנו מה מטריד את רוב החברות: איך המתקנים נתפסים בעיניי העיריות – "לא טוב". הקשיים שנובעים מכך כולל חסימת הכנסת מתקנים חדשים במסר עיריות".
לדבריה חשוב שבכנסים הבאים לכלול נציגי עיריות לתת להם במה להשמיע את מצוקתם ולמצוא דרך שמקובלת על כולם לפעול מול הבעיות האמיתיות. כמו כן אמרה כי מתקני החניה נכון להיום מאושרים ע"י גורם מקצועי אחד – יועצי תנועה, אין בקרה של אנשי בטיחות או תחזוקה והמוצר הסופי נראה בהתאם: עומד בדרישות תנועה אבל מסכנים משתמשים ואינם פועלים כראוי.
ארדץ אמרה כי ניתן לפתור הרבה מהבעיות בתחום, ושהיא עצמה אשמח להיות שותף לחשיבה ועשייה בנושא.