סדרת כתבות חדשה לסיכום ביניים של תקופת הקורונה בערי ישראל: ירושלים

בירושלים ניצלו היטב את הזמן שנוצר עקב הקורונה להאצה וקידום פרויקטים, ביצוע עבודות תשתיות ותחבורה מתקדמות, רשת הרכבת הקלה וחניונים חדשים בעיר.

כביש המנהרות
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תקופת הקורונה יצרה שינויים רבים במהלך חייהם של הישראלים, כמו גם ברחבי העולם כולו. הקורונה פתחה אפשרות לניצול הזדמנויות רבות בתחומים שונים אותם ניתן היה לקדם ולהאיץ דווקא בתקופה של הסגרים. אחד התחומים שזכה מהשלכות הקורונה היה תחום התשתיות שהעבודות בו הואצו בחלקים נרחבים כתוצאה ישירה מירידה בכמות כלי הרכב. בעיריית ירושלים מסכמים את שנת 2020 שהיתה חלק משמעותי מתקופת הקורונה. בתחום החניה התווספו לעיר בשנת 2020 כ-440 מקומות חניה בכלל שכונות העיר, בתחום התחבורה שוקעה צומת פת, אחד מעורקי התחבורה הראשיים והעמוסים של העיר ירושלים, ונפתח לתנועה המקטע הראשון של נתיב התחבורה הציבורית בשדרות בגין.  גם הכניסה לירושלים זכתה לשדרוג משמעותי בעקבות פתיחת מחלף סחרוב לתנועה.

במדור זה במשותף עם עיריית ירושלים אנו מציגים את תמונת המצב בתחומי החניה תנועה  ותחבורה בעיר

פתרונות למצוקת החניה בעיר

 

 פתרונות חניה: עיריית ירושלים, באמצעות האגף לשירותי חניה וחברת עדן, פועלת למציאת פתרונות חניה עבור תושבי העיר ומבקריה, זאת במטרה לתת מענה לצרכים השונים ולמצוקת החניה הקיימת בעיר. בין היתר, מפעילה העירייה שישה חניונים עירוניים:

  1. חניון ספרא, המכיל כ-800 מקומות חניה ובעתיד הקרוב, צפוי להתרחב בעוד כ-180 מקומות חניה, זאת עם סיום העבודות הרחבת החניון המתוכננות ליולי הקרוב.
  1. חניון מנורה, המכיל 415 מקומות חניה.
  1. חניון מסילת ישרים, המכיל 50 מקומות חניה.
  1. חניון אגרון, המכיל כ-80 מקומות חניה.
  1. חניון גן העצמאות, המכיל כ-30 מקומות חניה.
  1. חניון שער שכם המכיל כ-75 מקומות חניה.

 העירייה פועלת באמצעות אגף החניה העירוני, לאיתור שטחים פנויים בשכונות העיר במטרה להסבתם למגרשי חניה באמצעות צו חניה. זאת בכדי לתת מענה לצרכי החניה העולים מהשטח. פעילות זו מתבצעת תוך שיתוף פעולה מלא עם מנהלי הרובעים והמינהל הקהילתי. אגף החניה מלווה את תהליך איתור השטח מתחילתו -החל מאיתור צרכים, קיום שיתוף ציבור באמצעות המנהל הקהילתי, ביצוע עבודות תכנון ואישור ברשות תמרור וכן ביצוע עבודות בשטח באמצעות חברת מוריה ועד לקבלת המגרש בתום הכשרתו. בשנים האחרונות התווספו מאות מקומות חניה באמצעות תהליכים אלו, ובעירייה פועלים גם בתקופה זו לקידום ותקצוב מיזם זה.

 

 בשנת 2020 התווספו מגרשי חניה נוספים בשכונות שונות בעיר:

  1. חניון גן הפעמון – אשר עבר שדרוג משמעותי, לרבות סלילת החניון וסימון מקומות החניה. החניון מכיל כ-190 מקומות חניה.
  1. חניון ברל לוקר (שכונת פת), המכיל כ-50 מקומות חניה
  1. חניון קנאי הגליל (קטמונים), המכיל כ-50 מקומות חניה
  1. חניון בני אומיה (וואדי ג'וז), ליד קירית החינוך , המכיל כ-60 מקומות חניה
  1. רחוב ניסנבוים (קריית משה) הוספו כ-7 מקומות חניה.
  1. חניון זיסמן – הוספת 35 מקומות חניה
  1. חניון ברחוב פולוצקי בגילה – הוספו כ – 50 מקומות חניה

 

קידום תשתיות תחבורה

עיריית ירושלים ניצלה את תקופת הקורונה לביצוע עבודות תשתית נרחבות להקמת תשתיות תחבורה מתקדמות וכן להמשיך ולפתח את רשת הרכבת הקלה. בהתאם לכך בוצעו עבודות לזירוז הרחבת הקו האדום, ה-j-net, וכן עבודות להקמת הקו הירוק של הרכבת הקלה. במסגרת עבודות אלו נחנכה לאחרונה ההפרדה המפלסית בצומת פת, המהווה את אחד מעורקי התחבורה הראשיים והעמוסים של העיר ירושלים, בה עוברים מדי יום עשרות אלפי כלי הרכב. ההפרדה המפלסית כוללת בין היתר, שיקוע באורך של כחצי קילומטר ומעבר מקורה באורך של כ-60 מטר, המחברים בין הרחובות גולומב והרצוג. עלות הפרויקט הסתכמה ב-140 מיליון שקלים.

נפתח לתנועה המקטע הראשון של נתיב התחבורה הציבורית בשדרות בגין בירושלים 

המקטע הינו ממחלף בנציון למחלף גולדה מאיר באורך של כ-2.5 ק"מ כשההשקעה הכספית במקטע הראשון כ-30 מיליון שקל. בתוצרתו הסופית יכלול פרויקט נת"צ שדרות בגין, נת"צ בשני הכיוונים – ממחלף בנציון שבצפון העיר ועד למחלף הרוזמרין שבשכונת גילה בדרום (לא באופן רציף) ובכיוון הנגדי, מדרום לצפון, באורך כולל של כ-18 ק"מ. בנוסף, נפתחו לתנועה נתיבי הנסיעה החדשים של היציאה מירושלים על מחלף סחרוב החדש.

הבשורה הגדולה של סיום הקמת מחלף סחרוב ופתיחת נתיבי התנועה החדשים היא ביטולם הסופי בפועל של הרמזורים בסחרוב לבאים לירושלים וליוצאים ממנה. ביטול הרמזורים במחלף יאפשר נסיעה רציפה, בטוחה ונוחה ביציאה ובכניסה לירושלים ולהקלה בעומסי התנועה הקיימים באזור.

 מיזמים נוספים באמצעות החברה העירונית, מוריה

עבודות הכניסה לירושלים- כביש 16
סדרת כתבות לסיכום ביניים של תקופת הקורונה
  • כביש 16 כניסה חדשה לירושלים – כביש 16 יהווה כניסה מרכזית לעיר ירושלים ויחבר בין השכונות הדרומיות בעיר ובין כביש מספר 1. אורכו של הכביש יהיה 4.7 ק"מ והוא יכלול שתי מנהרות שיעברו תחת השכונות הר נוף ויפה נוף.
  • הרחבת כביש 60, ׳כביש המנהרות׳ – כביש המנהרות מהווה עורק כניסה ראשי לעיר מכיוון דרום והרחבתו תתרום להקלה בעומסי התנועה בכבישים 1 ו-433 . הפרויקט יכלול הוספת שלושה נתיבים חדשים, כאשר אחד מהם יהיה נתיב מתחלף לתחבורה ציבורית והוא ישתרע על כ 5.5- קילומטרים מצומת רוזמרין ועד צומת חוסאן.
  • ׳הכביש האמריקאי׳ – כביש הטבעת המזרחית, יחבר את השכונות הצפוניות והדרומיות בעיר ויאפשר לנוסעים ממטה בנימין ומעלה אדומים להימנע מן העומסים בעיר. הכביש יהווה חלופה לשימוש בדרך חברון ויאפשר גישה מהירה אל אזור תלפיות ומלחה. לאורכו של הכביש יוקמו מספר מחלפים והוא יעבור דרך ארמון הנציב ויגיע עד מחלף הזיתים. בנוסף ייסלל כביש אשר וינר מזרח – אשר יהווה חיבור בין הכביש האמריקאי לרמת רחל ואזור התעשייה תלפיות.
כביש המנהרות
הרחבת כביש 60, ׳כביש המנהרות׳ - כביש המנהרות מהווה עורק כניסה ראשי לעיר מכיוון דרום והרחבתו תתרום להקלה בעומסי התנועה בכבישים 1 ו-433 .

הפרדה מפלסית בצומת אשר ויינר

כחלק ממערך הכבישים והמחלפים החדש המתוכנן באזור, יתבצע פרויקט של הפרדה מפלסית בין רחוב אשר וינר לדרך משה ברעם מתחת לדרך חברון. אורך המנהרה – כ-300 מ'. ההפרדה המפלסית תאפשר זרימת תנועת כלי רכב ותהווה פתרון לעומס הצפוי עם הבינוי במורדות ארנונה והמעבר העתידי של הקו הכחול של הרכבת הקלה עם העדפה ברמזורים.

פרויקט הכניסה לעיר – שדרות שז"ר (חניון ופורטלים) – במסגרת פרוייקט הכניסה לעיר מנהלת ומבצעת חברת מוריה בשדרות שז"ר את הקמתו של חניון תת-קרקעי בן 5 קומות המכיל כ-1,300 מקומות חניה. החניון החדש, ישרת את משתמשי רכבת ישראל, הרכבת הקלה והתחבורה הציבורית בכניסה לירושלים. בנוסף, במסגרת הפרויקט מבצעת החברה הפרדה מפלסית לתחבורה ציבורית ולכלי רכב פרטיים ומעבר תת-קרקעי להולכי רגל.

הפרדה מפלסית בצומת הגבעה הצרפתית

אחד מפרויקטי התחבורה הגדולים והמשמעותיים ביותר בירושלים בשנים האחרונות. הפרויקט כולל בין היתר, הפרדה מפלסית מתחת לשלושה צמתים ראשיים – צומת הגבעה הצרפתית , צומת הקברים וצומת 'קוקה קולה'. ההפרדה המפלסית תתבצע באמצעות הקמתן של 4 מנהרות תת-קרקעיות: 2 מנהרות דו- נתיביות ודו-מסלוליות באורך של כ-1.5 ק"מ מציר יגאל ידין לכיוון מעלה אדומים ובחזרה וצמד מנהרות חד נתיביות, דו-מסלוליות באורך של כ-750 מ' לכיוון שכונת פסגת זאב ובחזרה. בנוסף להקמתן של 4 המנהרות, הפרויקט כולל גם הוספת שני נתיבים תנועה לכל כיוון בציר יגאל ידין, שדרוג תשתיות, הסדרי תנועה ובטיחות גם של צירי התנועה הסמוכים ופיתוח נופי.

הכניסה לירושלים: פרויקט מחלף סחרוב והרחבת כביש 1

סחרוב

הכניסה הראשית המשודרגת של העיר ירושלים . פרויקט מחלף סחרוב החדש הינו באורך של כ-2.4 ק"מ. הפרויקט, מאפשר נסיעה רציפה ובטוחה ביציאה ובכניסה לירושלים ללא רמזורים וכולל בין היתר גם את הקמת נתיב תחבורה ציבורית (נת"צ) דו –כיווני והרחבת נתיבי התנועה בכביש הכניסה לירושלים ממחלף מוצא (כביש 9) עד צומת גבעת שאול.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *