המהלך הדרמטי שימנע שימוש כפול בתגי הנכה: אפליקציית "חניתי" יוצאת לדרך
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים החל בפיילוט חדשני בירושלים ובתל אביב שנועד לשים סוף לניצול לרעה של תגי חניה לנכים. היוזמה, המובלת על ידי השרה רגב, תעשה שימוש באפליקציה ייעודית שתמנע חניה של שני כלי רכב בו-זמנית על אותו תג. "אנו רותמים את הטכנולוגיה כדי להבטיח שהחניות יהיו זמינות למי שזקוק להן באמת", הצהירה השרה.
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים הכריז על השקת פיילוט חדשני שינסה לתת מענה לאחת הבעיות המעיקות ביותר על ציבור הנכים בישראל: מצוקת חניות הנכים הנגרמת, בין היתר, משימוש לא חוקי בתגים. במסגרת המהלך, מושקת אפליקציית "חניתי" – יישומון חינמי שנועד למנוע שימוש כפול בתגי נכה לשני רכבים בו-זמנית.
על פי הנהלים הקיימים, תג נכה יכול להיות רשום על עד שני כלי רכב המשמשים את הנכה דרך קבע, אך השימוש בזכויות החניה מותר רק כאשר הרכב משרת את הנכה בפועל. למרבה הצער, חלק מבעלי התג מנצלים זאת לרעה ומחנים את שני הרכבים בחניות נכים במקביל, גם כאשר בעל הזכאות אינו נוכח באחד מהם.
עם התקנת האפליקציה, המשתמשים נדרשים להזדהות חד-פעמית באזור האישי הממשלתי. בעת החניה, על בעל התג או מורשה מטעמו לסמן באיזה מכלי הרכב הרשומים הוא משתמש כעת. האפליקציה חוסמת טכנולוגית את האפשרות לסמן את שני הרכבים בו-זמנית. בשלב זה הפיילוט מיועד לבעלי תגים המפעילים את היישומון בעצמם, ובהמשך יורחב להורים לילדים מוגבלי ניידות, אפוטרופוסים ומלווים, תוך מציאת פתרון לאוכלוסיות ללא טלפון חכם.
השרה רגב: "זו מחויבותי האישית"
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב, הדגישה את חשיבות המהלך: "משרדנו מקדם רפורמה נרחבת בנושא תגי הנכה, אשר תשמור על זכויות הנכים ותבטיח כי מקומות החניה המיועדות להם יישארו פנויים עבור אלה מהם שבאמת מוגבלים בתנועה. זו מחויבותנו הלאומית כמשרד התחבורה, וזו מחויבותי האישית כמי שמודעת לקשיים שאיתם מתמודד כל נכה בחיי היומיום. אני מקבלת פניות רבות בנושא מצוקת החניה של ציבור הנכים, ואנחנו כאן כדי לשנות את זה. הפיילוט הוא צעד חדשני וחשוב שיבטיח שהחניות המיועדות לנכים יהיו זמינות למי שזקוקים להן. זהו עוד מהלך שאנחנו מובילים למען הנגישות והשוויון – וזו רק ההתחלה".
מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן, הוסיף: "משרד התחבורה מחויב לאפשר ניידות מיטבית לאנשים עם מוגבלויות, ולשמור על זכויותיהם. הפיילוט הזה נולד בהנחייתה של השרה מירי רגב, ומתוך מחויבותנו לשפר את איכות החיים של ציבור הנכים ולקידום חדשנות. האפליקציה שפותחה בהובלת אגף הדיגיטל במשרד תאפשר לנו להתמודד ביעילות ובאמינות עם שימוש כפול בתגי נכה ולהבטיח שהחניה תשרת את מי שבאמת זקוק לה. נמשיך לפתח כלים חדשניים שיטיבו עם ציבור הנכים בכל רחבי הארץ."
תמיכה מקיר לקיר בארגוני הנכים
גם נציגי הארגונים רואים במהלך פריצת דרך. תא"ל (במיל׳) פרופ' אלון דומניס, יו"ר ארגון איל"ן, אדם עם מוגבלות פיזית שריכז את עבודת המטה בנושא בשלוש השנים האחרונות, בירך על היוזמה: "מדובר בניסוי אשר עשוי לפתור מצוקה בלתי נסבלת עבורנו קהילת הנכים. אם יצלח נקבל תו טכנולוגי אשר יפנה חניות נוספות לטובתנו, ויאפשר בהמשך לזהות באופן חד ערכי כי הנכה הוא זה שמשתמש במקום החנייה המיועד לו".
בשלב הראשון יופעל הפיילוט ב-30 חניות נבחרות: 20 בתל אביב ו-10 בירושלים. בחניות אלו יוצב שילוט ייעודי ומי שיחנה בהן יידרש להפעיל את האפליקציה. בעתיד, מתוכנן כי הורדת היישומון תהיה תנאי לרישום רכב שני על תג הנכה, ובמשרד אף בוחנים את החלפת התג הפיזי בכרטיס דיגיטלי מלא, כחלק מיישום חוק חניית נכים.
אולי יעניין אותך לקרוא גם: כמה דוחות חילקו פקחי העיריות לנהגים שחונים שלא כחוק בחניות נכים?
התופעה של ניצול לרעה של תגי נכה בעולם
הניצול לרעה של תגי נכה אינו "המצאה" ישראלית, אלא אתגר כלל-עולמי במטרופולינים צפופים:
- אכיפה קשיחה בארה"ב: במדינות כמו קליפורניה וניו יורק, המשטרה מפעילה יחידות ייעודיות למלחמה ב-"Disabled Placard Abuse". האכיפה כוללת הצלבת תמונת בעל התג (המופיעה בצדו האחורי) עם הנהג בפועל. הקנסות עשויים להגיע ל-$1,000 וביטול לצמיתות של הזכאות.
- המעבר לדיגיטציה באירופה: בבריטניה הוחמרו הנהלים לאחר גילוי מקרים רבים של שימוש בתגים של אנשים שנפטרו. חלק מהרשויות באירופה החלו להטמיע שבבי RFID בתגים כדי לאפשר לפקחים לסרוק אותם מרחוק ולאמת את תוקפם מול מאגר מרכזי.
- ייחודיות המודל הישראלי: ישראל היא מהראשונות בעולם שמנסה לפתור את סוגיית "הרכב השני" (כפילות לגיטימית ברישום אך לא בשימוש) באמצעות כלי דיגיטלי בזמן אמת. ברוב מדינות העולם הפתרון הוא הגבלת התג לרכב אחד בלבד או הצמדת התג לאדם ולא לרכב, מה שמקשה על אכיפה אוטומטית ברחוב.
האתגרים הטכנולוגיים והצורך באכיפה ללא פשרות
לצד הברכות על עצם ההכרה במצוקה והרצון הטוב של משרד התחבורה, מומחים בענף החניונים, התפעול והאכיפה מציגים תמונת מצב מורכבת יותר, ומסבירים מדוע האפליקציה לבדה אינה פתרון קסם.
הפער הטכנולוגי בחניונים: שני עולמות נפרדים
חוות דעת מקצועית שמסר ענר מראלי, מנהל טכנולוגי וחניונים בפארק עתידים בתל אביב, משרטטת את האתגר המערכתי של המהלך. "כדי להבין את גודל הפער, צריך להכיר את התשתית הקיימת כיום בחניונים בישראל", מסביר מראלי. "מערכות החניונים המודרניות מבצעות סנכרון אוטומטי אחת

ל-24 שעות מול רשימת רכבי הנכה במשרד התחבורה ומעדכנות קובץ פנימי. קובץ זה משמש את מערכות זיהוי לוחיות הרישוי (LPR) בעת הכניסה והיציאה, ועל בסיסו מוענק הפטור מתשלום. זהו מנגנון אצווה (Batch) יומי וסטטי, שאינו מסוגל לדעת בזמן אמת האם תג מסוים סומן באפליקציה לרכב אחר. האפליקציה והחניון פועלים כרגע בשני עולמות נפרדים, וכל פתרון שאינו כולל שכבת אינטגרציה אונליין מול מערכות ה-LPR והקופות יישאר בגדר פתרון חלקי בלבד".
מראלי מתריע כי ללא סנכרון אונליין, נדרש יהיה למצב פקח אנושי בכל חניון ובכל פתח יציאה – דרישה שאינה ריאלית או כלכלית. כפתרון ארוך טווח הוא מציע להפסיק את הזרמת תקציבי הפיתוח לאפליקציות נקודתיות ולבנות תשתית בינה מלאכותית (AI) אופקית המונחת מעל מסדי הנתונים, אשר תצליב את כלל המערכות באופן אוטומטי.
הפתרון המיידי: אכיפה ממוקדת-מטרה וקנסות כבדים
אל מול האתגרים הטכנולוגיים, מדגישים המומחים כי שורש הבעיה אינו רק טכנולוגי אלא התנהגותי ורגולטורי. משה בכר, יועץ מומחה לניהול חניה מוסדרת וחניונים, קובע בצורה נחרצת כי הפתרון המעשי והמיידי ביותר נעוץ בהגברת המשמעת הציבורית.

"חוק החניה לנכים קובע במפורש כי השימוש בתג מותר אך ורק כאשר הנכה עצמו נוהג ברכב או נוסע בו, ושימוש בתג ללא נוכחותו נחשב לעבירה פלילית", מזכיר בכר. "להווי ידוע, כי גובה הקנס על חניית רכב הנושא תג נכה במקום המיועד לנכים (תמרור ג-43), כאשר הנכה עצמו אינו נמצא ברכב, עומד על 1,000 ש"ח. יתרה מכך, שימוש לרעה כזה עלול להוביל להטלת סנקציה כואבת במיוחד של ביטול הזכאות לתג לצמיתות".
לדברי בכר, הדרך האפקטיבית ביותר להילחם בתופעה היא באמצעות מודל של "אכיפה ממוקדת-מטרה": "מדובר במבצעי אכיפה תקיפים שמיירטים בהפתעה גמורה את אותם נצלנים, פרזיטים ועבריינים הבזים לחוק, בזמן שהם עושקים ורומסים ברגל גסה את זכויות הנכים חסרי הישע. המודל הזה נוסה בהצלחה רבה בעבר כנגד סוגים שונים של עבירות תנועה וחניה, והוכח בפועל כי מלבד המבוכה הציבורית הקשה שהוא מייצר בקרב העבריינים, הוא מפחית משמעותית את היקף העבירות ומגביר את המודעות הציבורית בטווח המיידי".
המומחים מסכמים ומסכימים כי גם הרגולציה הטובה ביותר וגם האפליקציה המתקדמת ביותר נדונות לכישלון כאשר אינן נסמכות על אפיון מערכתי מלא מחד, ועל יד ברזל אכיפתית בשטח מאידך. רק שילוב בין השניים יחזיר את תגי החניה לאלו שזקוקים להם באמת.
בעולם החניונים יש לנו פתרון אחר אשר מבצע אכיפה של רכב נכה מול הנכה עצמו ברכב בצורה אוטומטית ומקסום הפדיון מהחניון
לפרטים נוספים
http://Www.BlueParking.co.il